یک استارت‌آپ از نقاط کوانتومی برای ساخت پردازشگر کوانتومی استفاده می‌کند

یک استارت‌آپ از نقاط کوانتومی برای ساخت پردازشگر کوانتومی استفاده می‌کند

یک شرکت نوپا در استرالیا که سرمایه قابل توجهی را جذب کرده به دنبال تولید پردازشگر کوانتومی با کمک نقاط کوانتومی سیلیکونی است.

دیراک (Diraq) استارت‌آپ استرالیایی است که در حوزه محاسبات کوانتومی فعالیت دارد. این شرکت نوپا موفق شده تا ۷ میلیون دلار بودجه برای توسعه کسب و کار خود جمع‌آوری کند. این بودجه در سری دوم جذب سرمایه این شرکت به دست آمده است.

این شرکت مستقر در سیدنی، پیش از این مبلغ ۱۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده بود، این سرمایه از طریق شرکت‌هایی نظیر  Taronga Ventures ، Uniseed ، Unisuper ، ACT Capital جذب شرکت دیراک شده بود.

دیراک که در سال ۲۰۲۲ تأسیس شده، با استفاده از فناوری نقاط کوانتومی سیلیکونی، به دنبال ساخت پردازنده‌های کوانتومی است. نقاط کوانتومی، که به عنوان نانوکریستال‌های نیمه‌هادی نیز شناخته می‌شوند، دارای خاصیت نوری و الکترونیکی متفاوت از ذرات نیمه‌هادی بزرگتر هستند که به آن‌ها امکان حمل و نقل الکترون‌ها را می‌دهند و در هنگام قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش، رنگ‌های مختلفی را ساطع می‌کنند.

این فناوری دارای چندین کاربرد بالقوه، از جمله استفاده در سلول‌های خورشیدی، برچسب فلورسنت زیستی، نمایشگر، روشنایی و تصویربرداری پزشکی است.

دیراک همچنین قصد دارد یک کامپیوتر کوانتومی کامل را بسازد، کامپیوتری که به ادعای این شرکت عاری از خطای موجود در سیستم‌های فعلی است. دیراک تا کنون ۱۲۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرده است که حامیانی از استرالیا و آمریکا در لیست پشتیبان‌های این شرکت هستند.

به گفته آژانس ملی علوم استرالیا، CSIRO (سازمان تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع) ، بازار محاسبات کوانتومی درآمد سالانه ۲٫۵ میلیارد دلار کانادا (۱٫۶ میلیارد دلار) در این کشور داشته ، و این امکان را دارد که تا سال ۲۰۴۰ ۱۰،۰۰۰ شغل جدید در استرالیا ایجاد کند.