گرافن چند لایه در خاک ماه کشف شد

گرافن چند لایه در خاک ماه کشف شد

در سال ۲۰۲۰، چینی‌ها برای برداشتن نمونه خاک ماه، Chang’e-5 را به قمر زمین فرستادند که در دسامبر همان سال، نمونه‌ها به زمین رسید. بررسی خاک ماه که به تازگی انجام شده، نشان داد که گرافن چند لایه در قمر زمین وجود دارد.

محققان  گرافن چند لایه طبیعی را در نمونه‌های خاکی که در ماموریت Chang’e-5 به دست آمده بود، یافتند. محققان چینی با تجزیه و تحلیل نمونه‌های خاک ماه برای اولین بار شواهدی از حضور گرافن چند لایه طبیعی در ماه ارائه کردند. نتایج این مطالعه، که به طور مشترک توسط محققان دانشگاه جیلین، انستیتوی تحقیقات فلزی تحت آکادمی علوم چین، آزمایشگاه اکتشافی عمیق فضای چین و مرکز برنامه کاوش فضایی قمری چین انجام شد، در مجله National Science Review  منتشر شد.

گرافن نقش مهمی در حوزه‌های مختلف، از جمله علوم فضایی و ستاره‌شناسی دارد. تخمین زده می‌شود که گرافن حدود ۱٫۹ درصد از کل کربن بین ستاره‌ای را تشکیل می‌دهد. بنابراین ترکیب و خصوصیات ساختار گرافن طبیعی می‌تواند اطلاعات غنی در مورد تکامل زمین‌شناسی ارائه دهد.

محققان از دستگاه میکروسکوپ الکترونی روبشی و رامان برای این کار استفاده کردند. اطلاعات به دست آمده از این دستگاه‌ها نشان داد که خاک ماه در برخی نواحی دارای مقادیر بالایی از کربن است. همچنین این بررسی‌های تایید کرد که در نمونه خاک ماه مقادیر زیادی گرافیت با ساختار بلوری وجود دارد.

آن‌ها همچنین بررسی و تأیید کردند که کربن گرافیتی کشف شده در این نمونه‌ها، گرافن چند لایه است. این مطالعه درک جدیدی در مورد فعالیت‌های زمین‌شناسی و تاریخ تکاملی ماه و همچنین خصوصیات محیطی آن ارائه می‌دهد. همچنین درک ما را از ترکیب مواد معدنی پیچیده خاک ماه بهبود می‌دهد و اطلاعات و سرنخ‌های مهمی را برای استفاده از منابع ماه فراهم می‌کند.

علاوه بر این، محققان پیشنهاد کردند که تشکیل گرافن چند لایه و کربن گرافیتی ممکن است ناشی از یک فرآیند کاتالیستی معدنی باشد که به طور مشترک ناشی از باد خورشیدی و فوران‌های آتشفشانی اولیه در ماه است.