محلول نانویی خنک‌کننده رادیاتور عملکرد خودرو را بهبود می‌دهد

محلول نانویی خنک‌کننده رادیاتور عملکرد خودرو را بهبود می‌دهد

مدیرعامل شرکت بهراد اکسیر معتقد است که خنک‌کننده نانویی که برای استفاده در رایاتور خودروها طراحی شده می‌تواند روی عملکرد خودرو تاثیر مثبت به سزایی داشته باشد.

حسین صادقی، مدیرعامل شرکت اکسیر سلامت یاوران بهراد ( بهراد اکسیر) درباره این شرکت می‌گوید: « بهراد اکسیر با فعالیت جمعی از نخبگان دانشگاه فردوسی مشهد کار خود را آغاز کرد و فعالیت‌های تحقیقاتی این گروه در نهایت به یک اختراع درزمینه مایعات خنک‌کننده موتور خودرو رسید. البته این محصول برای صنایع دیگر نیز قابل استفاده است. این ثبت اختراع از سال ۱۳۹۸ وارد مرحله تجاری‌سازی شد و پس از دریافت مجوزهای لازم و استانداردهای مربوط به مرحله تولید رسید. تولید صنعتی از سال ۱۴۰۱ اغاز شد و این محصول در سراسر کشور عرضه شد. ما در پانزده استان نماینده جذب کردیم و اکنون در ۱۵ استان که شهرهای گرمسیر و سردسیر نیز در میان انها وجود دارد، محصول خنک‌کننده ما عرضه می شود.»

وی می‌افزاید: «در بازار داخل کشور شرکت‌های نفتی متعددی فعالیت دارند در نتیجه بازار رقابتی شکل گرفته است، با این حال در بدو ورود این محصول به بازار فروش قابل قبولی را تجربه کرده است. علاوه بر این ضدیخ نانویی، ما محصولات دیگری را نیز در سبد فروش خود داریم. شیشه شوی از جمله محصولات موجود در سبد ما است، گریس را نیز در مرحله تحقیق و توسعه داریم.»

وی درباره کاربرد فناوری‌نانو در این محصول می‌گوید: « با استفاده از نانوذرات، ظرفیت حرارتی محلول خنک‌کننده را افزایش دادیم، با این کار آب رادیاتور دیر به نقطه جوش و انجماد می‌رسد. علاوه‌براین ما هدایت حرارتی آب را نیز ارتقاء دادیم، نانوذرات موجب شد تا آب رادیاتور هدایت حرارتی بهتری داشته باشد. معتقدیم که استفاده از این خنک‌کننده‌های نانو می‌تواند روی مصرف سوخت نیز تاثیرگذار باشد، به دنبال این هستیم که نشان دهیم استفاده از محصولات خنک‌کننده نانو چقدر روی کاهش مصرف سوخت تاثیر می‌گذارد. همچنین این محصول نانویی روی روان‌تر کار کردن خود نیز تاثیرگذار است.»

مهندس صادقی می‌گوید: «در بخش معرفی محصول تلاش کردیم که صادقانه با مشتری روبرو شویم. شعار ما کیفیت و صداقت است. محلول‌های خنک‌کننده باید توسط مصرف‌کننده استفاده شود تا به صورت عملی کیفیت آن به مشتری ثابت شود. یک سال اول توزیع محصول در بازار این فرصت برای مشتریان فراهم بود تا این محصول را بررسی کنند، تاکنون بازخورد مشتریان مثبت بوده است. عوامل فروش ما در سراسر کشور تلاش داشتند تا در این مدت به مصرف کننده مزیت‌های این محصول را معرفی کنند. برخی از سازمان‌ها این محصول را توسط آزمایشگاه خود بررسی کردند تا اثربخشی و کیفیت آن را مشخص کنند. برندهای خارجی با کیفیت در بازار حضور دانرد، محصول ما در برخی ویژگی‌ها از محصولات خارجی نیز بهتر بوده است. با توجه به افزایش قیمت دلار، محصول ایرانی کاملا قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است. این موضوع جذابیت صادراتی نیز دارد و ما به دنبال معرفی این محصول در کشورهای سردسیر هستیم. پس از تکمیل زیرساخت‌های داخلی برای ورود به بازار خارجی اقدام خواهیم کرد.»

شرکت اکسیر سلامت یاوران بهراد (بهراد اکسیر)، یک شرکت دانش‌بنیان است که به صورت تخصصی در زمینه تولید و توسعه محصولات دانش محور در حوزه خودرو و مطالعه در زمینه تهیه مواد اولیه مورد استفاده در صنعت خودرو فعالیت می‌نماید. یکی از محصولات پر استفاده‌ این شرکت، مایع خنک‌کننده رادیاتور خودرو است که به کمک فناوری نانو بهینه‌سازی شده است و به بهبود عملکرد خودرو کمک شایانی می‌کند.

موتور خودرو به دلیل احتراقی که در داخل آن صورت می‌گیرد در معرض دمای بالایی قرار دارد، از این رو وجود یک سیستم خنک کننده برای تعدیل دمای موتور ضروری است. آب رادیاتور سیالی است که می‌تواند گرما را از موتور جذب کرده و از طریق سیستم رادیاتور آن را به بیرون از موتور هدایت نماید. شرکت بهراد اکسیر برای کمک به عملکرد بهتر این سیستم خنک‌کننده، محصولی نانویی تولید و به بازار عرضه کرده است. در این مایع خنک‌کننده از نانوذرات استفاده شده است.

کاهش استهلاک سیستم خنک کننده، کاهش دفعات روشن شدن فن خودرو، جلوگیری از جوش آوردن خودرو، افزایش مقاومت سیستم خنک‌کننده در برابر خوردگی، کاهش دمای آمپر در زمان استفاده از کولر، افزایش عمر واشر سرسیلندر و بهبود کارآیی موتور خودرو، جلوگیری از تشکیل رسوب در رادیاتور خودرو و نیز کاهش چشمگیر مصرف سوخت خودرو، از جمله مزایای این مایع خنک‌کننده رادیاتور است.