تدوین استاندارد ملی با موضوع تعیین ويژگی‌ها و روش‌های آزمون کاشی‌های سرامیکی بر پایه فناوری نانو با خاصیت ضد میکروبی

تدوین استاندارد ملی با موضوع تعیین ویژگی‌ها و روش‌های آزمون کاشی‌های سرامیکی بر پایه فناوری نانو با خاصیت ضد میکروبی

استاندارد ملی ۲-۱۴۴۹۹ با عنوان ” فناوری نانو – کاشی‌های سرامیکی باخاصیت ضد میکروبی – قسمت ۲:  کاشی های بر پایه فناوری نانو- ویژگی‌ها و روش‌های آزمون” به دبیری خانم دکتر احمدی عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه استاندارد و نیز همکاری نمایندگان سازمان استاندارد ، ستادفناوری نانو و میکرو ، شرکت های تولید کننده و ذی نفعان در جلسات متعدد کمیسیون فنی تدوین استاندارد بررسی و پیش نویس نهایی در اجلاسیه کمیته ملی فناوری نانو سازمان استاندارد مطرح و به تصویب رسید.

امروزه در بسیاری از صنایع شاهد ورود محصولات با خاصیت ضد میکروبی به بازار هستیم. استفاده از فناوری نانو در صنعت کاشی‌های سرامیکی نیز عملکردهای جدیدی مانند فعالیت ضدمیکروبی، آب‌گریز بودن و خودتمیزشوندگی را ارائه کرده است.  کاشی‌های سرامیکی ضدمیکروبی به‌ویژه برای بیمارستان‌ها، مدارس، رستوران‌ها، تاسیسات صنعتی، اماکن عمومی و اتاق‌های بازی ضروری هستند.

توسعه سریع و پیوسته کاشی‌های سرامیکی ضد‌میکروبی بر پایه فناوری نانو، نیاز به تدوین استانداردها و دستورالعمل‌ها‌ی لازم برای بررسی عملکرد و روش‌های آزمون این محصولات را ایجاد می‌کند تا همزمان نیاز تولید‌کننده و مصرف‌کننده محصولات کاشی سرامیکی ضد میکروبی را نیز برطرف نمایند.

هـدف از تـدوین ایـن استاندارد محصول محور تعیین ویژگی‌ها و روش‌های آزمون برای ارزیابی عملکرد ضد میکروبی انواع کاشی‌های سرامیکی بر پایه فناوری نانو است که یکی از ویژگی‌های ضد باکتریایی، ضد قارچی و  ضد ویروسی یا دو یا هر سه ویژگی را به طور هم زمان داشته باشند. این استاندارد برای انواع کاشی‌های سرامیکی، کاشی‌های سرامیکی مقاوم در برابر اسید، کاشی‌های موزائیکی گروهی، کاشی‌های تزیینی و موارد مشابه که لعاب دار یا بدون لعاب بوده و در آن‌ها از فناوری نانو برای ایجاد خاصیت ضد میکروبی استفاده می‌شود، کاربرد دارد. همچنین برای انواع کاشی‌های سرامیکی با خاصیت فتوکاتالیستی یا بدون خاصیت فتوکاتالیستی نیزکاربرد دارد.

این استاندارد یک قسمت از مجموعه استانداردهای ملی شماره ۱۴۴۹۹ است. قسمت اول این استاندارد به شرح زیر است:
“کاشی‌های سرامیکی با خاصیت ضد میکروبی- قسمت ۱: کاشی‌های غیرنانو- ویژگی‌ها و روش‌های آزمون”

تاکنون ۱۶۹ استاندارد ملی فناوری نانو تدوین و مصوب شده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موضوعات این استانداردها و دسترسی رایگان به فایل آن‌ها می توانید به بخش استانداردهای ملی وبگاه استاندارد و ایمنی فناوری نانو مراجعه فرمایید.