برگزاری نشست حمایت‌‌ها و برنامه‌های توسعه بازار و صادرات تجهیزات نانویی

پنج‌شنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۳، ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو میزبان برخی شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات نانویی بود. هدف از این نشست معرفی حمایت‌ها و برنامه‌های ستاد نانو در بخش توسعه بازار و توسعه صادرات تجهیزات نانویی بود.

در ابتدای نشست، دکتر علی‌اصغر نجیمی، رئیس گروه صنعت ستاد توسعه فناوری نانو، از برگزاری مستمر نشست با تجهیزات‌سازان استقبال کرد و براهمیت برگزاری چنین جلساتی تاکید کرد. در ادامه، دکتر نجیمی با اشاره به اهم مطالب بحث شده در نشست سال گذشته که درسال گذشته برگزار شد، برخی از نتایج آن نشست را تشریح کرد. نجیمی در ادامه صحبت‌های خود به تبیین برنامه‌های حمایتی ستاد پرداخت و گفت: «ستاد نانو برنامه‌های حمایتی مختلفی دارد که یکی از آن‌ها، حمایت از توسعه محصولات جدید است. برنامه تامین مالی در قالب سرمایه‌گذاری نیز از جمله حمایت‌های ستاد بوده که به بخش تحقیق و توسعه تعلق می‌گیرد و هم در قالب مشوق‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است. در سال‌های اخیر که تامین مالی دشوار شده،  چنین مشوق‌هایی به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا محصولات جدیدی را تولید کنند. در حال حاضر شرکت‌های بزرگی از چنین حمایت‌هایی استفاده می‌کنند.»

در بخش بعدی برنامه، مهدی راجی‌پور، مسئول واحد تجهیزات ستاد درباره موضوعات مطرح شده در نشست سال گذشته و تاکید روی برنامه رینکست صحبت کرد و گفت: « در جلسه امروز تمرکز بیشتر روی توسعه بازار و توسعه صادرات است. همچنین تلاش داریم برنامه‌های حمایتی ستاد در این بخش را بیشتر معرفی کنیم.»

با توجه به نقش پررنگ معاونت علمی و فناوری در حمایت از توسعه محصولات ایران ساخت، آقای محمدی از شرکت همکاری های صنعتی امین فناوران پردیس (ماشین بازار) نیز در این جلسه حضور داشتند. شرکت ماشین بازار یکی از شرکت‌های بخش خصوصی بوده که به صورت کارگزار با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری دارد. با توجه به نقش مهم ماشین بازار در حمایت از تولیدکنندگان تجهیزات، آقای محمدی به تشریح برنامه‌های حمایتی این شرکت پرداخت. محمدی از راهکارهای تامین مالی این شرکت برای حمایت از واحدهای صنعتی تولیدکننده تجهیزات سخن گفت. وی افزود: « ماشین بازار روی تامین مالی برای توانمندسازی بنگاه‌های فعال در بخش تولید تجهیزات و کمک به توسعه بازار تجهیزات داخلی تمرکز دارد. ما به معرفی و ترویج توانمندی‌های شرکت‌های  تجهیزات‌ساز کمک می‌کنیم. بخشی از این حمایت‌ها به صورت تامین اعتبار خرید تجهیزات است که برای دستگاه‌های با قیمت کمتر از ۱٫۵ میلیارد تومان تعلق می‌گیرد که تا ۷۰ درصد از قیمت دستگاه به صورت اعتبار به خریدار داده می‌شود که بازپرداخت آن یک ساله است.»

محمدی گفت: « ما برای عضویت شرکت‌ها در شبکه‌ای که برای این کار ایجاد کردیم، تسهیلات می‌دهیم. بخشی از این تسهیلات از طریق‌ صندوق‌هایی نظیر صندوق نوآوری و شکوفایی اعطا می‌شود.»

وی به تشریح بخشی از این فرآیندهای دریافت تسهیلات پرداخت. همچنین از صندوق‌هایی نظیر نوآوری و شکوفایی، صندوق صنعتی ماشین‌سازی، صندوق پژوهش و فناوری استان آذربایجان شرفی و صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران به عنوان تامین کنندگان اعتبار برای اعطاء تسهیلات نام برد. آقای محمدی به ارائه آمار شرکت‌ها و میزان حمایت‌های مالی اختصاص یافته با شرکت‌ها پرداخت.

در بخش بعدی این نشست، دکتر محمد باقری مطلق، مدیر گروه بین‌الملل ستاد نانو، درباره حمایت‌های ستاد گفت: «شش ماه است که در حال برنامه‌ریزی برای کمک به شرکت‌ها هستیم تا آن‌ها را برای ورود به بازارهای بین‌المللی یاری کنیم. یکی از این برنامه‌ها نمایشگاه نانو است، تلاش داریم تا میزبان هیئت‌های تجاری خارجی باشیم و برای این منظور فراخوانی نیز داده شده است. اگر شرکت‌های داخلی، شرکاء خارجی دارند که حضور آنها می‌تواند در نمایشگاه نانو مفید باشد، حتما آنها را معرفی کنند. ستاد نانو بخشی از هزینه‌های حضور این افراد را در نمایشگاه نانو تقبل خواهد کرد.»

وی از تلاش ستاد برای بهره‌برداری از فضای بین‌المللی نمایشگاه برای کمک به شرکت‌ها سخن گفت. باقری به تشریح برخی از برنامه‌های موفق ستاد در این بخش پرداخت. وی از نتایج مثبت نمایشگاه نانوی کرۀ جنوبی گفت که در آنجا با چند گلخانه‌دار کره‌ای ارتباط گرفته شده تا از فناوری نانوحباب ایرانی استفاده کنند. به گفته دکتر باقری این تجارب قابل تعمیم برای دیگر تجهیزات نانویی است. باقری در پایان سخنان خود گفت که فضا برای همفکری و تعامل باز است و از هرگونه پیشنهاد استقبال می‌شود. کاهش هزینه ارتباط با کشورها از جمله اهداف ستاد نانو در بخش بین‌الملل است.

در ادامه نشست، خانم کهنسال از کریدور فناوری تا بازار درباره توسعه صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان مطالبی را ارائه کرد. ایشان به تبیین انواع حمایت‌های معاونت علمی پرداخت و همچنین فعالیت‌های کریدور فناوری تا بازار را تشریح کرد.

در بخش پایانی نشست، مدیران شرکت‌های حاضر در جلسه به بحث و گفتگو پیرامون فرصت‌های و چالش‌ها در این حوزه پرداختند.