برگزاری آزمون مهارت و مقایسه بین آزمایشگاهی در حوزه میکروسکوپ TEM

برگزاری آزمون مهارت و مقایسه بین آزمایشگاهی در حوزه میکروسکوپ TEM

ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو با همکاری شرکت شایا شیمی شریف و مرکزخدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف، در حال اجرای برنامه آزمون مهارت و مقایسه بین‌آزمایشگاهی در حوزه میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) است.

با توجه به اهمیت اندازه‌شناسی نانو و لزوم اطمینان از درستی نتایج آزمون‌های آزمایشگاهی ارائه شده توسط آزمایشگاه‌های فعال در حوزه فناوری نانو در زمینه ارزیابی محصولات، کنترل و تضمین کیفیت و همچنین صادرات محصول و حضور کشور در مجامع بین‌المللی مرتبط با فناوری نانو، نیاز به برگزاری مقایسه‌های بین‌آزمایشگاه و آزمون‌های مهارت در حوزه‌های مختلف دستگاهی وجود دارد. این موضوع برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای نیز اهمیت دارد. همچنین برنامه‌های مقایسات بین آزمایشگاهی در سند برنامه مشترک توسعه اندازه‌شناسی نانو (نانومترولوژی) منعقد شده در پائیز ۱۴۰۰ بین ستاد نانو و سازمان ملی استاندارد ایران تعریف شده است.

در این راستا ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو با همکاری شرکت شایا شیمی شریف و مرکز خدمات آزمایشگاهی دانشگاه صنعتی شریف برنامه آزمون مهارت تعیین اندازه ذرات به روش میکروسکوپ الکترونی عبوری را در دست اجرا دارد. طرح‌ریزی و اجرای این برنامه مطابق با استاندارد ISO/IEC 17043 و با رعایت کامل اصول محرمانگی و با استفاده از نمونه مرجع گواهی‌دار انجام می‌شود. جلسات طرح ریزی این الگو با حضور صاحب­نظران این حوزه برگزار شده است و در حال حاضر ثبت نام از متقاضیان شرکت در این برنامه انجام می‌­شود. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مشارکت کنندگان قلم آزمون را به صورت آماده‌سازی شده به همراه دستورالعمل و قالب گزارش‌دهی دریافت می‌کنند و بایستی نتایج را در موعد مقرر برای مجری برنامه ارسال نمایند.

مزیت شرکت در این برنامه علاوه بر اطلاع از درستی نتایج آزمایشگاه مشارکت‌کننده، کالیبراسیون دستگاه‌ها با کمک نمونه‌های مرجع توسط کارشناس خبره این حوزه است که این امر با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو صورت خواهد گرفت. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، آزمون مهارت برای سایر آزمون‌ها از جمله  DLS و ICP نیز در آینده و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو برگزار خواهد شد.