با برنامه رینکست و شبکه تبادل فناوری در نمایشگاه ایران‌نانو حضور خواهیم داشت

با برنامه رینکست و شبکه تبادل فناوری در نمایشگاه ایران‌نانو حضور خواهیم داشت

کارشناس توسعه بازار ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو از حضور برنامه رینکست در نمایشگاه ایران‌نانو ۱۴۰۳ خبر داد.

محمدرضا شایسته‌فرد، کارشناس توسعه بازار ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو، در خصوص حضور برنامه رینکست در نمایشگاه ایران‌نانو ۱۴۰۳ گفت: «در نمایشگاه سال گذشته، شبکه تبادل فناوری حضوری فعال داشت، اما برنامه رینکست به‌صورت مستقل در نمایشگاه شرکت نکرده بود. امسال، در نمایشگاه فناوری نانو ۱۴۰۳، پاویونی ویژه برای برنامه رینکست در نظر گرفته شده است و برنامه‌ریزی شده تا ۱۰ شرکت از این برنامه در نمایشگاه حضور داشته باشند؛ شرکت‌هایی که طی تحقیقات و توسعه، موفق به ایجاد محصولات جدیدی شده‌اند که با اولویت‌های ویژه ستاد توسعه فناوری نانو هم‌خوانی دارند.»

وی افزود: «شبکه تبادل فناوری نیز از زمان نمایشگاه سال گذشته تاکنون، موفق به دریافت درخواست‌های صنعتی متعددی شده است و برای نمایشگاه سال جاری نیز برنامه حضور فعالی دارد. این شبکه تاکنون توانسته است پروژه‌های موفقی را در زمینه‌های مختلف اجرایی کند و به‌هم‌رسانی‌های مؤثری بین شرکت‌های فناور و صنایع کشور انجام دهد که نتیجه آن ایجاد فرصت‌های تجاری جدید و تقویت همکاری‌های صنعتی بوده است.»

شایسته‌فرد در ادامه بیان کرد: «در نمایشگاه سال گذشته تمرکز بیشتر روی جلسات B2B بود، اما امسال تمرکز اصلی بر رونمایی از محصولات و فناوری‌های جدید، امضای قراردادهای صنعتی بین فناوران و صنایع و دریافت درخواست‌های جدید برای به‌هم‌رسانی است. در این نمایشگاه، برنامه رینکست به‌طور ویژه توسعه و ترویج خواهد شد تا شرکت‌های بیشتری از تسهیلات و حمایت‌های ارائه شده بهره‌مند شوند. مهمانانی نیز برای حضور در نمایشگاه دعوت خواهند شد؛ این مهمانان شامل نمایندگان صنایع، نهادهای سیاست‌گذاری دولتی و دیگر بازیگران کلیدی زنجیره تولید صنایع هستند که با هدف آگاهی از توانمندی‌های فناوری و تقویت ارتباطات تجاری و همکاری‌های صنعتی به نمایشگاه دعوت شده‌اند.»

برنامه رینکست یکی از برنامه‌های حمایتی کارگروه صنعت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است که تسهیلات مادی و حمایت‌های معنوی را به صاحبان صنایع ارائه می‌کند تا ریسک ورود به حوزه نانو به‌طور ویژه در فرایند تحقیق و توسعه برای آنها کاهش پیدا کند. این حمایت‌ها به قصد تقویت ظرفیت‌های درونی شرکت‌ها به آن‌ها ارائه می‌شود تا بتوانند با فرایند توسعه و تحقیقات، زایش و آفرینش مبدعانه محصولات نانومحور را از درون مجموعه خود شاهد باشند. همچنین با قراردادن معیارهای ارزیابی تشویقی در این برنامه این امکان فراهم می‌شود تا شرکت‌ها در صورت پیشرفت در مراحل تحقیق و توسعه، اخذ مجوزهای مربوطه برای تایید نانومقیاس بودن محصول یا پرتوتایپ نهایی و در نهایت تجاری‌سازی محصول درصدی از تسهیلات را به‌صورت بلاعوض دریافت کنند یا بازپرداخت وام با بهره کم‌تری صورت گیرد.

شبکه تبادل فناوری در سال ۱۳۹۴ به‌منظور شناسایی نیازهای صنعتی کشور و پاسخ‌گویی به این نیازها با بهره‎گیری از ظرفیت داخلی فناوران و ایفای نقش حمایتگری و تسهیلگری و همچنین مدیریت و پیگیری فرایند تبادل فناوری ذیل ستاد توسعه فناوری نانو ایجاد شد. این شبکه در قالب مدل نوآوری باز که به بهره‌گیری از ظرفیت نوآورانه برون‌سازمانی اطلاق می‌شود و با قرارگیری شرکت‌های نانویی و دانش‌بنیان در زنجیره ارزش شرکت‌های صنعتی و خدماتی بزرگ، سعی داشته است که این زنجیره از مزایای این مدل برخوردار شوند.

لازم به ذکر است پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌نانو ۱۴۰۳ در روزهای ۱۳ تا ۱۶ آبان ماه سال جاری در سالن‌های ۵ (ملل) و ۴۴ (خلیج فارس) برگزار می‌شود. این نمایشگاه با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو به‌منظور افزایش حجم بازار و تعداد شرکت‌های نوآور و صادرات محصولات نوآورانه در حوزه‌های صنعتی مختلف برگزار می‌گردد. در این نمایشگاه جدیدترین محصولات، خدمات و راهکارهای شرکت‌ها و استارتاپ‌های پیشرو ایرانی و خارجی به نمایش گذاشته خواهد شد. از ابتدای مرداد ماه، سایت نمایشگاه به آدرس https://nanoexhibition.ir در دسترس است و امکان ثبت‌نام برای شرکت‌های علاقه‌مند به حضور در این نمایشگاه وجود دارد. بخش جانمایی آنلاین غرفه‌ها نیز از ۵ شهریور ماه برای شرکت‌ها باز می‎‌شود. تمام شرکت‌های دارای گواهی نانومقیاس می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند. همچنین آزمایشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، صندوق‌ها و شرکت‌های بازرگانی نیز امکان ثبت‌نام در نمایشگاه را دارند.