توسعه تعاملات و همکاری‌های نانوفناورانه با موسسات ذیل آکادمی علوم روسیه

توسعه تعاملات و همکاری‌های نانوفناورانه با موسسات ذیل آکادمی علوم روسیه

در جلسه‌ای با حضور نمایندگان ایران و روسیه که در حاشیه نشست بریکس برگزار شد، توسعه تعاملات و همکاری‌های نانوفناورانه با موسسات ذیل آکادمی علوم روسیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه، در خصوص چهار محور شامل توسعه همکاری‌های علمی از طریق تبادل استاد و دانشجو، ایجاد و فراخوان پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، چاپ مقالات علمی در ژورنال‌های هر یک از طرفین و دانش‌افزایی از طریق برگزاری دوره‌های علمی مشترک توافق شد. در این جلسه مقرر شد به صورت مجزا توافقنامه‌ای مابین ستاد نانو و آکادمی علوم روسیه برای موارد فوق امضا شود.

دکتر محمد باقری مطلق، مدیر گروه بین‌الملل ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو و محمد حسین پیغمبرزاده از مرکز همکاری های تحول و پیشرفت، نمایندگان ایران و Shkurinov Alexander Pavlovich (معاون دپارتمان فناوری نانو و فناوری اطلاعات آکادمی علوم روسیه)،  Sigov Alexander Sergeevich (رئیس دانشگاه فناوری MIREA و رئیس دپارتمان نانوالکترونیک دانشگاه Mirea)، Chaplygin Yuri Alexandrovich (رئیس دانشگاه الکترونیک مسکو (MIET) و مدیر بخش نانوالکترونیک در این دانشگاه و معاون بخش نانو تکنولوژی آکادمی علوم روسیه)،Sokolov Igor Anatolyevich (دبیر علمی بخش فناوری نانو و فناوری اطلاعات آکادمی علوم روسیه و رئیس دپارتمان ریاضیات تحلیلی)، Olga Glukhovtseva (معاون بین المللی آکادمی علوم روسیه) نمایندگان طرف روسی در این جلسه بودند.

در بخشی از این جلسه، نماینده ایران چشم‌اندازی از جایگاه علمی ایران در حوزه فناوری نانو، وضعیت توسعه این فناوری و تولید محصولات مبتنی بر آن در ایران و پیشگامی ایران در حوزه تعریف استاندارهای ملی و بین‌المللی ارائه نمود. همچنین نقش این سازمان در توسعه فناوری نانو به عنوان اصلی‌ترین مرجع توسعه فناوری‌نانو در ایران تشریح شد. همچنین گزارش کوتاهی از وضعیت میکروالکترونیک ایران و پروژه‌های مورد تمرکز ایران (خودروهای برقی و تولید حسگرهای مرتبط با آن، ابزارهای دقیق مراقبت بر بالین در حوزه سلامت، تولید نیمه‌هادی و حوزه MEMS) ارائه شد.

در بخش دیگر این جلسه، آقای ساکالوف به نمایندگی از دانشگاه دولتی مسکو و یکی از اعضای آکادمی، به دو محور همکاری اشاره کردند. روش‌های طراحی مواد مبتنی بر فناوری نانو از طریق هوش مصنوعی با بهره‌گیری از مدل شبکه‌های عصبی (همکاری با موسسه انفورماتیک و کنترل و موسسه شیمی دانشگاه دولتی مسکو (پروفسور آودیوف)) و محور دوم، نظارت مبتنی بر سیستم‌های رایانه‌ای در حوزه محصولات کشاورزی بود. همچنین ایشان به ژورنال انگلیسی زبان خود با عنوان Poter Rcognition نمایه شده در پایگاه Scopus برای چاپ مقاله مشترک اشاره کردند و برای تبادل دانشجو پیشنهاداتی را مطرح نمودند.

نماینده ستاد در پاسخ به پیشنهاد ایشان اشاره به ظرفیت شبکه آزمایشگاهی داشته و اینکه با ظرفیت این شبکه می‌توان پروژه مشترکی برای ایجاد پایگاهی از داده‌ها در آزمایشگاه‌های تابعه تعریف نمود. همچنین برنامه‌ریزی برای به کارگیری هوش مصنوعی در ۲۶۰ تجهیز ایرانی تولید شده توسط ایشان مطرح گردید که می‌تواند به عنوان یکی دیگر از پروژه‌های مشترک در نظر گرفته شود و همچنین از ظرفیت آزمایشگاه‌های مراکز ذیل آکادمی برای تامین داده بهره‌گیری شود.

آقای دکتر چاپلیگین با ارائه کتابچه‌ای، به معرفی دانشگاه MIET پرداختند. در این دانشگاه مرکز فناوری میکروالکترونیک ایجاد شده است که در آن کل چرخه تولید را به صورت خدمت در اختیار مراکز مختلف قرار می‌دهند و از زیرساخت‌های مرکز فناوری نانو زیلینوگراد از جمله فب‌های موجود نیز استفاده می‌کنند.

آقای دکتر سیگوف بر تبادل استاد و دانشجو و تعریف پروژه مشترک تاکید ویژه‌ای داشتند. از جمله پیشنهادهای ایشان می‌توان به تعریف موضوعات مشخص و دقیق در حوزه میکرو الکترونیک و فناوری نانو با تاکید بر انتخاب تیم علمی و تعریف نقشه راه مشخص اشاره کرد.  همچنین ایشان امکان برگزاری نمایشگاه محصولات فناوری نانو ایران در دانشگاه فناوری MIREA با حمایت وزارت صنعت روسیه را امکان‌پذیر دانستند. دانشگاه MIREA دارای ۳۰۰ هزار دانشجو در شهرهای مختلف روسیه در بیش از ۲۰۰ رشته دانشگاهی است.

آقای دکتر شکورینوف بر توسعه همکاری‌های علمی در حوزه اپتیک و لیزر از جمله منابع تولید لیزرهای پر توان و ذوب تاکید نمودند و بر ارائه کلیه موارد مطرح شده در توافق‌نامه مشترک تاکید نمودند.

در بخش پایانی آقای دکتر شکورینوف به رسم یادبود مدال یادبود سیصدمین سالگرد تاسیس آکادمی علوم روسیه را به نماینده ستاد نانو اعطا کردند.

در پایان این جلسه، طرفین ایرانی و روسی برای امضائ تفاهم‌نامه‌ حول چهار محور به جمع‌بندی رسیدند:

  1. تبادل استاد و دانشجو و اجرای برنامه همتایابی،
  2. حضور در دوره‌های کوتاه مدت آموزشی و پژوهشی،
  3. تعریف پروژه‌های مشترک به ویژه در حوزه میکرو الکترونیک، هوش مصنوعی و ژنوم مواد،
  4. همکاری در ژورنال های علمی طرفین و چاپ مقالات مشترک در ژورنال های طرفین