ده محصول دارای نوآوری جهانی برای حضور در نمایشگاه ایران‌نانو 1403 انتخاب می‌شوند

ده محصول دارای نوآوری جهانی برای حضور در نمایشگاه ایران‌نانو ۱۴۰۳ انتخاب می‌شوند

یکی از غرفه‌های نمایشگاه ایران‌نانو ۱۴۰۳ به معرفی محصولات در حال توسعه دارای نوآوری جهانی اختصاص دارد که میزبان ۱۰ محصول با ارزش‌آفرینی بالا است. یک ویژگی متمایز کننده این محصولات از سایر محصولات ارائه شده در نمایشگاه، قابلیت ثبت اختراع در پایگاه‌های برتر مالکیت فکری جهان (IP5) است که این قابلیت توسط تیم داوری کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، ارزیابی و احراز شده است.

در حال حاضر از میان ۵۰ فناور و کسب و کار نوپا که امکان توسعه محصولات دارای نوآوری جهانی دارند ۲۱ کسب و کار موفق به پشت‌سر گذاشتن الزامات از پیش تعیین شده برای حضور در غرفه «محصولات در حال توسعه دارای نوآوری جهانی» شده‌اند. تا انتهای شهریور ماه، از میان محصولات این ۲۱ متقاضی، ۱۰ محصول برتر شناسایی و معرفی خواهند شد که برای این کار، شاخص‌هایی شامل سطح بلوغ فنی محصول، سطح بلوغ کسب‌وکار، میزان نوآوری، میزان اهمیت راهبردی و حجم بازار رتبه‌بندی شده در نظر گرفته شده است. ۱۰ محصول منتخب برتر در غرفه محصولات دارای نوآوری جهانی در نمایشگاه ایران‌نانو ۱۴۰۳ حضور خواهند داشت.

شایان ذکر است که در آبان ماه سال ۱۴۰۱، «سند ملی توسعه علوم و فناوری نانو» برای افق زمانی سال ۱۴۱۲ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. از اصلی‌ترین تغییرات این سند نسبت به اسناد قبلی، تعریف ماموریت جدید به منظور توسعه محصولات بدیع است. افزایش تعداد محصولات تجاری دارای نوآوری جهانی شاخص‌ این هدف معرفی شده و توسعه این محصولات به همین منظور است.

در همین راستا در نمایشگاه سال گذشته (ایران‌نانو ۱۴۰۲) نیز برای اولین بار، ۹ محصول منتخب در غرفه محصولات دارای نوآوری جهانی نمایش داده شدند. این غرفه برای بازدیدکنندگان به ویژه دکتر اژه‌ای، ریاست محترم قوه قضائیه، دکتر دهقانی فیروزآبادی، معاون سابق علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، دکتر سلطانی (رئیس محترم بنیاد ملی علم ایران) و مهدی ضیغمی، رئیس محترم سازمان توسعه و تجارت جالب و سفیر کشور عربستان سعودی جالب توجه بود.