برگزاری دوره آموزشی “شیوه تدوین استانداردهای ملی براساس استاندارد ملی شماره ۵”

دوره آموزشی “شیوه تدوین استاندارد براساس استاندارد ملی شماره ۵ – تجدیدنظر پنجم: سال ۱۴۰۳” با هدف تعیین مقررات مربوط به ساختار و شیوه نگارش و نحوه تدوین استانداردهای ملی ایران، در تاریخ ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۳ با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، متخصصین شرکت‌ها و فناوران که به عنوان دبیر تدوین استاندارد با گروه استاندارد و ایمنی ستادنانو همکاری دارند، برگزار شد.

این استاندارد به تازگی توسط سازمان ملی استاندارد ایران تجدیدنظر و برروی سایت سازمان بارگذاری شده است که ستاد نانو موفق شد با همکاری دفتر آموزش و ترویج سازمان استاندارد اولین برگزارکننده دوره آموزشی نسخه جدید این استاندارد کاربردی و مهم باشد.

لازم به ذکر است استانداردهای ملی حاوی تعاریف، روش‌های آزمون و ویژگی‌ها، مستندات و مقررات کیفی برای محصولات در حال تولید یا موجود در بازار کشور هستند.
تدوین این استانداردها با در نظر گرفتن شرایط کشور(اعم از شرایط اقتصادی، فنی، فرهنگی، اجتماعی و…) و براساس نیازسنجی‌های صورت گرفته از وضعیت صنعت و بازار داخل کشور، طی یک فرایند مشخص انجام می‌شود. روال تدوین استانداردهای ملی به این صورت است که پس از تایید اولیه موضوع پیشنهادی از سوی سازمان ملی استاندارد ایران در جلسات کمیته برنامه‌ریزی ، پیش‌نویس استاندارد توسط متخصصان و ذی‌نفعان هر حوزه و زیرنظر کمیته‌های فنی متناظر در جلسات متعدد کمیسیون فنی به صورت تخصصی و فنی بررسی می‌شود و پس از طرح در جلسه کمیته ملی سازمان استاندارد و دفاع از پیش‌نویس با حضور متخصصین این حوزه در صورت تصویب به‌عنوان استاندارد ملی ایران چاپ و منتشر می‌گردد.

در این دوره آموزشی خانم مهندس سیفی، عضو فعال کمیسیون فنی تدوین استاندارد ملی شماره ۵، مشاور و ویراستار استانداردهای فناوری نانو، توضیحاتی را در خصوص به کارگیری این استاندارد تجدیدنظر شده و بررسی جزییات استاندارد ملی ۵ پرداختند و در کنار آن نیز مثال‌ها و مصداق‌های کاربردی در خصوص تدوین استاندارد ملی و بین‌المللی مطرح نمودند.

سرفصل‌های اصلی دوره به شرح زیر بود:
–   فرایند تدوین استانداردهای ملی
–   شیوه انتخاب موضوع تدوین استاندارد
–   انواع استانداردهای ملی، بین المللی، سازمانی و شرکتی
–   منابع مورد قبول برای تدوین استاندارد
–   انواع پذیرش مدارک برای تدوین استاندردهای ملی
–   اصطلاحات جدید در استاندارد ملی شماره ۵
–  توضیح بندهای جدید در استاندارد ملی شماره ۵
–  بررسی بندهای مهم در استاندارد ملی شماره ۵
–   تشریح موارد چالشی برای دبیران در استاندارد ملی شماره ۵

لازم به ذکر است به شرکت کنندگان دوره و دبیران تدوین، گواهی مورد تایید سازمان استاندارد اعطا می‌شود.