مرحله نهائی سیزدهمین مسابقه ملی فناوری نانو برگزار شد

مرحله نهائی سیزدهمین مسابقه ملی فناوری نانو برگزار شد

مرحله سوم سیزدهمین مسابقه ملی فناوری نانو، با حضور ۳۰ داوطلب برتر (۱۵ نفر کارشناسی و ۱۵ نفر تحصیلات تکمیلی)، هفته پایانی شهریور ماه ۱۴۰۳ در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران برگزار شد.

مسابقه ملی فناوری نانو، با هدف شناسایی نخبگان نانویی کشور با حضور دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هر ساله توسط با همکاری بنیاد ملی نخبگان برگزار ‌می‌شود.

مرحله نهایی سیزدهمین مسابقه ملی فناوری نانو از ۲۶ تا ۳۰ شهریورماه به‌صورت متمرکز در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران واقع در تهران برگزار شد. راه‌یافتگان به مرحله نهایی این رقابت در چهار بخش پیش‌آمادگی، کار آزمایشگاهی، آزمون کتبی و تحلیل نتایج به رقابت پرداختند.

در نخستین روز این مرحله راه‌یافتگان به این مرحله به ۱۵ گروه ۲ نفره (متشکل از یک عضو کارشناسی و یک عضو تحصیلات تکمیلی) تقسیم‌بندی شدند و شیوه‌نامه ساخت نانوذرات سیلیکای اصلاح‌شده به هر تیم داده شد و عملکرد هر فرد در اجرای فعالیت آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفت. در روز دوم این رقابت، داوطلبان به بررسی کاربرد آب‌گریزی نانوذرات بر روی سطح شیشه پرداختند.

در سومین روز از این رقابت، داوطلبان با شرکت در آزمون کتبی با هم به رقابت پرداختند.

نتایج آنالیز نمونه استاندارد نانوذرات سیلیکا سنتز شده، در روز چهارم در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت و در این روز داوطلبان به تحلیل نتایج و آماده‌سازی ارائه پرداختند. در نهایت، در روز پایانی این رقابت جلسات داوری و دفاع نتایج ارائه شده توسط داوطلبان با حضور داوران مطرح نانویی کشور در دو گروه کارشناسی و تحصیلات تکمیلی برگزار شد.

نتیجه نهایی این رقابت پس از امتیازدهی فعالیت‌های هر داوطلب در مرحله سوم در اختتامیه مسابقه ملی فناوری نانو در آبان‌ماه اعلام خواهد شد.