ساخت اندام‌های مصنوعی کوچک برای تست داروهای مبتنی بر زهر عنکبوت

ساخت اندام‌های مصنوعی کوچک برای تست داروهای مبتنی بر زهر عنکبوت

با ساخت اندام‌های مصنوعی بسیار کوچک، مسیر برای تست نوعی دارو که از زهر عنکبوت استخراج شده، هموار می‌شود.

محققان انستیتوی مهندسی زیستی و فناوری نانو (AIBN) استرالیا از مغز و قلب مصنوعی برای اثبات اثربخشی داروهای صرع ساخته شده از سم عنکبوت استفاده می‌کنند.

ارنست ولوتانگ  پپتیدهای جدید ساخته شده از زهر یک عنکبوت موسوم به K’Gari Funnel  را آزمایش می‌کند.

با حمایت از کمک هزینه ۴٫۱ میلیون دلاری صندوق آینده تحقیقات پزشکی (MRFF) این تیم تحقیقاتی که در حوزه فناوری سلول‌های بنیادی و کشف داروهای مبتنی بر زهر تخصص دارد، برای اثبات ایمنی و اثربخشی ترکیبات دارویی جدید از نوعی اندام مصنوعی استفاده می‌کند که بسیار کوچک بوده و به اورگانوئید معروف است.

اورگانوئیدهای مغز تولید شده توسط پروفسور ارنست ولوتانگ در AIBN اندازه یک عدس است و برای آزمایش پپتیدهای ضد تشنج ساخته شده توسط پروفسور گلن کینگ از انستیتوی زیست شناسی مولکولی (IMB) دانشگاه کوئیزلند استفاده می شود.

ایمنی پپتیدهای مبتنی بر زهر پروفسور کینگ نیز در سلول‌های قلب مشتق از بیمار ارزیابی می شود. پروفسور ولوتانگ گفت: « این پپتیدهای استخراج شده از زهر عنکبوت اثربخشی بالایی برای انواع خاص صرع ژنتیکی دارد.»

با این حال، آزمایش این روش‌های درمانی دقیق روی بیماران پیامدهای اخلاقی و علمی قابل توجهی دارد. برای حل این مشکل، محققان این پروژه معتقداند که اورگانوئیدها گزینه ایده‌آلی هستند.»

تعداد فزاینده‌ای از داروهای ضد تشنج مبتنی بر مولکول کوچک به بازار عرضه می‌شود اما پروفسور ولوتانگ می‌گوید بسیاری از آن‌ها اثربخشی ندارند و می‌توانند منجر به عوارض جانبی قابل توجهی شوند.

او می‌گوید اورگانوئیدهای رشد یافته از سلول‌های بنیادی بیماران، بستر منحصر به فردی برای محققان فراهم می‌کند تا درمانی را متناسب با نیازهای خاص هر فرد ایجاد کند.

پروفسور کینگ گفت: «همین پپتیدهای حاصل از زهر عنکبوت در تعدیل کانال‌های یونی در بدن اثربخش بوده که می‌تواند برای درمان چندین نوع صرع ژنتیکی استفاده شود. ما معتقدیم که این پپتیدهای می‌توانند داروهای بسیار دقیق و شخصی برای بیماران صرع باشند.»