«روز نانوی بریتانیا» با هدف آموزش و ترویج فناوری‌نانو برگزار شد

«روز نانوی بریتانیا» با هدف آموزش و ترویج فناوری‌نانو برگزار شد

رویداد UK Nano Day هر ساله در دهم سپتامبر برگزار می‌شود که در آن برای مردم عادی و علاقه‌مندان به حوزه نانو برنامه‌های ترویجی مختلفی در نظر گرفته می‌شود.

امپریال کالج لندن برای گرفتن جشن روز نانوی بریتانیا به کمک مرکز فناوری‌نانو لندن آمد تا با برگزاری این مراسم، پتانسیل تحول آفرین علم و فناوری نانو را برای همگان به نمایش درآورد.

روز نانو بریتانیا هر ساله در ۱۰ سپتامبر جشن گرفته می‌شود. تاریخ ۱۰ سپتامبر به طور نمادین انتخاب شده است زیرا مقیاس نانو را منعکس می‌کند: پیشوند نانو به معنای یک میلیاردم متر است.

امسال، مرکز فناوری نانو لندن رویدادی را در امپریال کالج ترتیب داد تا روز نانو بریتانیا را جشن بگیرد، آگاهی از کاربردهای واقعی آن را افزایش دهد، برای دانشمندان آینده الهام‌بخش باشد و به ترویج تحقیقات علمی کمک کند. موضوع رویداد امسال “نانو برای بشریت” بود و محققان مشتاق بودند نشان دهند که چگونه علم نانو در حال حاضر زندگی روزمره ما را بهبود می‌بخشد.

مرکز فناوری‌نانو لندن یک مرکز چند رشته‌ای مستقر در بریتانیا است که در خط مقدم علم و فناوری فعالیت می‌کند. این مرکز که در سال ۲۰۰۳ تأسیس شد، سرمایه‌گذاری مشترکی بین امپریال کالج لندن، دانشگاه کالج لندن و کینگز کالج لندن است.

این رویداد طیف وسیعی از تحقیقات پیشرفته در مقیاس نانو را از طریق نمایشگاه‌های تعاملی و صحبت‌های کارشناسان به نمایش گذاشت و به شرکت‌کنندگان اجازه داد تا به صورت مستقیم با دانشمندان حوزه نانو در ارتباط باشند.

صحبت‌های تخصصی مختلفی در این روز انجام شد. در یکی از آن‌ها دکتر رشما رائو، مدرس دپارتمان مواد و موسسه گرانتام در امپریال کالج لندن، در مورد فناوری‌های تبدیل انرژی صحبت کرد. دکتر جک گارتساید، محقق آکادمی سلطنتی مهندسی در بخش فیزیک در امپریال کالج، در مورد آینده مواد برای محاسبات نورومورفیک مباحثی را مطرح کرد. دکتر چیرو چیاپینی، مدرس ارشد نانومواد و رابط‌های زیستی در کینگز کالج لندن، در مورد نانومواد و زیست‌رابط‌ها برای مراقبت‌های بهداشتی مطالبی را ارائه کرد.

نمایشگاه‌های این رویداد طیف وسیعی از تحقیقات را به نمایش گذاشتند، از جمله فرصتی برای بازدیدکنندگان برای ایجاد دستبندهای نانو فراهم شد، که منجر به بحث در مورد اصول فناوری نانو و کاربردهای آن در دنیای واقعی شد. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانستند درباره درمان‌های پزشکی پیشرفته‌ای که توسط فناوری نانو هدایت می‌شوند، بیشتر بیاموزند، در مورد نانو پلاسترها و باندهای نوآورانه‌ای که بهبودی زخم را تسریع می‌کنند، بحث کنند و پتانسیل ابزارهای میکروسکوپی در درمان‌های ژنی و سلولی را ببینند. آزمایشگاه پیشرفته گرافن روی بوردهای مدار چاپی(Advanced Graphene Lab-on-PCB) پلتفرم جدیدی برای حسگری بیوشیمیایی بود که در این رویداد به نمایش گذاشته شد.

برخی از نمایشگاه‌ها تحقیقات نانو و کوانتوم را بررسی کردند، دوگانگی موج-ذره را به شکلی ساده نشان دادند و اثرات کوانتومی را در الکترونیک روزمره به مخاطب ارائه کردند. محققان همچنین نقش علم مواد در انتقال انرژی به نمایش گذاشته و نشان دادند که چگونه دستکاری ماده در سطح اتمی می‌تواند فرصت‌های جدیدی را باز کند.