سازمان ملی بزرگراههای بریتانیا در حال آزمایش آسفالت تقویت شده با گرافن است که میتواند عمر روسازی جادهها را افزایش داده و همچنین موجب کاهش تولید دیاکسیدکربن شود. این فناوری در چندین خیابان و جاده مورد استفاده قرار گرفته و دامنه این کار رو به افزایش است.
استفاده از آسفالت تقویت شده با فناورینانو در چندین جاده در بریتانیا
در این پروژه از Gipave استفاده میشود که نسبت به آسفالت معمولی سختی و مقاومت بیشتری در برابر شیار شدن دارد. این سطح در اواسط آگوست بر روی جادهای بین هاتفیلد پورل و ویتم، اسکس گذاشته شد که دارای Gipave است، یک افزودنی پلیمری اختصاصی با گرافن که به عنوان تقویتکننده برای لایه قیر اطراف سنگدانههای آسفالت عمل میکند. این پوشش حاوی ۴۰ درصد آسفالت احیا شده بوده که بالاترین سطحی است که تا به حال در بریتانیا برای آسفالت اصلاحکننده پلیمری تقویت شده با گرافن استفاده شده است.
در بیانیهای که امش پاراجولی، حامی پروژه و مشاور ارشد روسازی در بزرگراههای ملی منتشر کرده، آمده است: این آزمایش روی آسفالت تقویت شده با گرافن، از هدف خالص صفر ۲۰۴۰ ما برای ساخت و ساز و نگهداری پشتیبانی میکند و میتواند موجب افزایش قابل توجه عمر جاده شود.
مطالعات قبلی نشان داده است که Gipave در مقایسه با آسفالت معمولی سفتی و مقاومت در برابر شیار شدن را بهبود بخشیده و در عین حال استقامت دربرابر خستگی را بهبود میبخشد. عملکرد مواد در A12 طی چندین سال نظارت خواهد شد.
این آزمایش بخشی از یک پروژه تحقیقاتی بزرگراههای ملی تحت عنوان SPaTS 2 است که چندین محصول آسفالت نوظهور و کم کربن را آزمایش میکند. این آزمایش از فناوریهای مختلف برای مطالعات و مقایسه استفاده میکند و با همکاری شرکای صنعتی نظیر Eurovia، Jean Lefebvre ، AtkinsRéalis، Iterchimica و Directa Plus انجام میشود.
این فناوری در سطح بینالمللی از جمله در پل جدید سن جورجیو در جنوا، باند فرودگاه ترویزو، تاکسیوی فرودگاه فیومیچینو ادینبورگ و رم، بزرگراههای اصلی شمال ایتالیا – A4 تورین-میلان و A4 برشیا-پادوآ – و مسیر فرمول یک به کار گرفته شده است. GiPave که توسط ایترکمیکا (Iterchimica) تولید شده، در آن از پلاستیکهای زباله نیز استفاده شده است، زبالههایی که به طور معمول بازیافت نمیشوند. در همین حال، آسفالت حاوی GiPave میتواند بهطور کامل بازیافت شود این امر اقتصاد بازیافتی را ترویج میکند و ضایعات و نیاز به مواد جدید را کاهش میدهد. تجزیه و تحلیل آزمایش قبلی در سال ۲۰۱۹ در کربریج نشان داد که GiPave طول عمر سطح جاده را تا ۷۰ درصد در مقایسه با روشهای مرسوم سطح افزایش میدهد. خطر شیار شدن زیر چرخهای وسایل نقلیه باری سنگین با افزایش سفتی در محصول، کاهش مییابد.