تامین نانومواد مورد نیاز برای تولید صنعتی سلول‌های خورشیدی پروسکایتی

تامین نانومواد مورد نیاز برای تولید صنعتی سلول‌های خورشیدی پروسکایتی

شرکت فرست‌گرافن (First Graphene) قراردادی با هالوسل انرژی (Halocell Energy) امضاء کرد تا گرافن مورد نیاز این شرکت برای استفاده در سلول‌های خورشیدی پروسکایتی را تامین کند.

قرارداد اولیه دو ساله بوده و منجر به این خواهد شد که شرکت فرست‌گرافن نانوماده PureGRAPH خود را برای استفاده به عنوان پوششی با عملکرد بالا برای سلول‌های خورشیدی پروسکایتی در اختیار هالوسل انرژی قرار دهد. با گنجاندن PureGRAPH در محصولات خود، هالوسل انرژی امیدوار است که فرآیند تولید خود را تسریع کند و عملکرد جذب نور را افزایش دهد، که این شرکت را قادر می‌سازد تا تولید تجاری را برای پاسخگویی به تقاضا افزایش دهد.

هالوسل انرژی قرار است این ماه، اولین ماژول سلول خورشیدی پروسکایتی خود را به صورت تجاری عرضه کند. این سلول‌های خورشیدی می‌تواند برای شارژ کالاهای الکترونیکی کوچک، جایگزین باتری‌های یکبار مصرف استفاده شود. گفته می‌شود که این ماژول‌های تقویت شده با گرافن تا پنج برابر کارآمدتر از سلول‌های خورشیدی سیلیکونی معمولی هستند. آن‌ها همچنین مقرون به صرفه‌تر هستند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که گرافن می‌تواند هزینه‌های ساخت و مواد را تا بیش از ۸۰ درصد کاهش دهد زیرا نیاز به مواد رسانای گران قیمت مانند طلا و نقره حذف می‌شود.

فرمولاسیون گرافنی همچنین این امکان را فراهم می‌کند که  از فرآیند رول به رول برای تولید استفاده شود که که سریع است. این روش تولید مقیاس‌پذیر و کم هزینه بوده که برای ایجاد سلول‌های خورشیدی پروسکایتی استفاده می‌شود. روش رول به رول نیز موضوع تحقیق و توسعه بوده که توسط هالوسل انرژی و فرست‌گرافن با همکاری دانشگاه صنعتی کوئینزلند انجام می‌شود. در سپتامبر ۲۰۲۳، این سه سازمان ۲ میلیون دلار استرالیا به عنوان بودجه از دولت استرالیا برای حمایت از یک پروژه سه ساله برای بررسی تجاری‌سازی این فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر دریافت کردند.

مایکل بل، مدیر عامل شرکت فرست‌گرافن، گفت: «این توافق با هالوسل انرژی نقطه عطف مهمی برای ما است زیرا فرست گرافن رسماً وارد صنعت تجاری‌سازی سلول‌های خورشیدی پروسکایت می‌شود.»

نکته مهم این است که این توافق درهای تازه‌ی بیشتری را برای فرست گرافن باز می‌کند تا مزایای آن را به نمایش بگذارد.