دکتر محمودرضا جعفری؛ کیمیاگری ایرانی در درمان سرطان

نام دکتر محمودرضا جعفری به دلیل تلاشهای وی برای تولید اولین نانو داروی تزریقی ضد سرطان ایران و غرب آسیا که بار دیگر برتری ایران در دانش نانو را به همگان نشان داد در تاریخ علم و فناوری ایران ماندگار شده است.

دکتر محمودرضا جعفری استاد ممتاز گروه نانوفناوری دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و در ردیف دانشمندان یک درصد برتر جهان است. فعالیتهای تحقیقاتی و فناورانه دکتر جعفری در حوزه نانو داروها با تأسیس شرکت اکسیرنانو سینا» در سال ۱۳۸۸ وارد فاز صنعتی شد. ایشان با استفاده از فناوری نانولیپوزوم موفق به تولید نانو داروی تزریقی دوکسوروسبین، یکی از داروهای پراستفاده در انواع سرطان شدند که نسبت به فرم غیر نانویی آن اثرات سمی و عوارض جانبی کمتری دارد. سینا دوکسوزوم مشابه نمونه آمریکایی و با قیمتی به مراتب کمتر است مسئله ای که تاکنون امکان استفاده از آن را به بیش از پنج هزار بیمار سرطانی داده است.

دکتر جعفری همچنین تحقیقات طولانی پانزده ساله ای را برای فرمولاسیون یک نانوژل موضعی درمان بیماری سالک ادامه دادند. که در نهایت موجب تولید سینا آمفولیش شد. داروی خارجی مشابه برای درمان سالک باید ۸ بار در محل زخم ها تزریق میشد و علاوه بر درد زیاد عوارض گوناگونی هم ایجاد میکرد. اما اکنون نمونه ایرانی آن که به صورت ژل موضعی است، اثر بخشی بسیار بالایی دارد و به خاطر قیمت پایین و شیوه استفاده آسان آن مشکل بسیاری از بیماران حاضر در منطق کم برخوردار و دور افتاده را رفع کرده است.