جنرال موتورز از لایه‌نشانی اتمی برای بهبود باتری خودروها استفاده خواهد کرد

جنرال موتورز از لایه‌نشانی اتمی برای بهبود باتری خودروها استفاده خواهد کرد

جنرال موتورز سرمایه‌گذاری جدیدی روی شرکت فورج‌نانو انجام داده که به دنبال استفاده از فناوری لایه‌نشانی اتمی این شرکت در باتری خودروهای الکتریکی است.

شرکت فورج‌نانو (Forge Nano) صاحب فناوری لایه‌نشانی اتمی Atomic Armor™ به تازگی موفق به دریافت ۱۰ میلیون دلار سرمایه از سوی یک شرکت سرمایه‌گذار به نام GM Ventures شده است که بازوی سرمایه‌گذاری جنرال موتورز است.

فورج‌نانو ارائه دهنده تجهیزات و ابزارهای نانوپوشش‌دهی با سرعت بالا است که با قیمت کم می‌تواند روی ویفر نانوپوشش ایجاد کند. با این سرمایه‌گذاری GM Ventures، شرکت فورج‌نانو می‌تواند پلتفرم لایه‌نشانی اتمی خود را ارتقاء دهد.

فورج‌نانو فناوری لیسانس فناوری لایه‌نشانی اتمی را ابتدا از آزمایشگاه ملی آرگونه خریداری کرد و در ادامه به توسعه این فناوری پرداخت. سامانه‌های تولیدی خلاقانه شرکت فورج‌نانو در خدمت صنعتی کردن فرآیند ALD بوده و ارزش زیادی در این حوزه ایجاد می‌کند. لایه‌نشانی اتمی فرآیندی است که با استفاده از آن می‌توان یک لایه بسیار نازک را روی ماده‌ای قرار داده و آن را محاط نمود. این فرآیند برای بهبود کیفیت مواد مختلف قابل استفاده است. برای مثال می‌توان پودرهایی که در ذخیره‌سازی انرژی (باتری‌های یون لیتیم، پیل‌های سوختی و ابرخازن‌ها) به کار می‌رود و همچنین پودرهایی که در مصارف غیرانرژی استفاده می‌شوند را در این فرآیند بهبود کیفی داد. با استفاده از ALD می‌توان ضخامت را تا حد انگستروم کاهش داد؛ چنین سطحی از کنترل به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا ضخامت را به قدری کنترل کنند که واکنش‌های ناخواسته حذف شده و در سامانه‌های ذخیره انرژی مشکلی ایجاد نشود. همچنین مواد حساس به رطوبت بدون مشکلی به فعالیت خود ادامه دهند. همچنین ضخامت این لایه به قدری کم است که خواص زیرلایه را دستخوش تغییر ناخواسته نمی‌کند.

جنرال موتورز و فورج نانو همچنین قرارداد همکاری راهبردی امضا کرده‌اند تا از تجهیزات لایه‌نشانی اتمی این شرکت برای پوشش مواد فعال کاتدی برای سلول‌های باتری خودروهای الکتریکی جنرال موتورز استفاده شود و با این کار  کارایی و طول عمر باتری‌ها افزایش یابد.

با این سرمایه‌گذاری جدید، فورج‌نانو به توسعه تخصص خود در مهندسی مواد باتری نسل بعدی ادامه خواهد داد تا قابلیت‌های عملکردی خود را در کنار جنرال موتورز ارتقا دهد. جنرال موتورز انتظار دارد که فناوری پوشش نوآورانه فورج‌نانو نقشه راه فناوری لیتیم یون این شرکت را ارتقا دهد که امکان بهبود خودروهای الکتریکی را فراهم می‌کند.

لایه‌نشانی اتمی مواد باتری یون لیتیم را پایدارتر می‌کند و عملکرد را تحت ولتاژهای بالا بهبود می‌دهد و در عین حال، حفظ ظرفیت نیز در هنگام شارژ سریع افزایش می‌یابد. با این پوشش، پایداری بیشتری در ذخیره‌سازی در دمای بالا ایجاد شده و باتری می‌تواند در دماهای بسیار پایین و بالا عملکرد قابل قبولی داشته باشد. شرکت فورج‌ نانو فناوری پتنت ‌شده‌ای دارد که با استفاده از آن می‌توان فناوری لایه‌نشانی اتمی را با قیمت مناسب در ساخت ادوات ذخیره‌سازی انرژی مورد استفاده قرار داد و عملکرد و ایمنی محصول نهایی را با آن افزایش داد.