توسعه بازارهای صادراتی در حوزه نانوکاتالیست‌های پیشرفته با تولیدات نفت و گاز سرو

توسعه بازارهای صادراتی در حوزه نانوکاتالیست‌های پیشرفته با تولیدات نفت و گاز سرو

ایران به دلیل برخورداری از ذخایر عظیم نفت و گاز ملی، به عنوان یکی از کشورهای مهم تولیدکننده محصولات ارزشمندی چون اوره، آمونیاک، متانول در دنیا شناخته شده است که دسترسی به نانوکاتالیست‌های پیشرفته، زیربنای آن محسوب می‌شود.

ایجاد مجتمع‌های وسیع و فراوان پتروشیمی، پالایش نفت گاز و وجود بهره‌برداران صنعتی بزرگی همچون فولاد و مس از این موهبت الهی، اهمیت و لزوم توجه به توسعه پایدار این صنایع و رفع نیازهای فناورانه آن‌ها توسط شرکت‌های توانمند داخلی را بیش از پیش، نشان می‌دهد.

یکی از محورهای مهم دستیابی به این اهداف ملی، تولید نانوکاتالیست‌های پیشرفته ایرانی است که به عنوان محصولاتی راهبردی، علاوه بر تامین نیاز صنایع داخل کشور، باعث خنثی‌سازی تحریم‌های نابخردانه و استقلال و بی‌نیازی کشور از واردات این‌دسته از کالاهای ضروری و پیشران صنعتی، گردیده است. با تلاش‌های شرکت‌های بزرگ و مجموعه‌های نانوفناور داخلی، در زمینه نانوکاتالیست‌های راهبردی و پیشرفته و فعالیت‌های گسترده پژوهشی و تخصصی در این حیطه، محصولات مؤثری روانه بازار شده‌اند.

در این میان، شرکت نفت و گاز سرو توانسته است ضمن رفع نیاز داخل کشور، بازارهای جدید صادراتی را نیز برای ایران تعریف کند؛ به طوری‌که این مجموعه در حال حاضر، چهارمین شرکت تولید نانوکاتالیست در سطح جهان است که اقدام به صادرات کاتالیست کرده است.

این شرکت دانش‌بنیان، به عنوان یک شرکت تولیدکننده انواع نانوکاتالیست‌های پیشرفته و راهبردی در صنعت، شناخته شده و تولیدات متنوع و نانوفناورانه آن، در کلیه صنایع پتروشیمی، پالایش نفت و فولاد کشور، علاوه بر رفع نیاز صنایع کشور به نانوکاتالیست‌های راهبردی، باعث ایجاد نزدیک به ۷۰۰ شغل در کشور و ارزآوری به میزان ۲۵ میلیون دلار طی دو سال اخیر شده است.

راه‌اندازی چندین طرح پتروشیمی کشور و فعالیت چندین مجتمع پتروشیمی، پالایش نفت و فولاد جهان با نانوکاتالیست‌های پیشرفته این شرکت دانش‌بنیان از جمله توانمندی‌های صنعتی و اقدامات نانوفناورانه ملی و بین‌المللی این مجموعه است.

به‌طور مثال، از مجموع ۷ کاتالیستی که در واحد آمونیاک عراق فعالیت دارد، ۶ کاتالیست مربوط به شرکت نفت و گاز سرو است. همچنین در کنار صادرات به ونزولا، از سال ۲۰۲۲ تقریبا سالانه ۷۰۰ مترمکعب کاتالیست به بازار روسیه (به عنوان یکی از قطب‌‌های صنعت پتروشیمی جهان)، صادر شده است که این صادرات در سال ۲۰۲۲ و در سال ۲۰۲۳ میزان ۲۵ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

به واسطه فعالیت‌های صادراتی، شرکت نفت و گاز سرو به عنوان شریک استراتژیک در مهم‌ترین کنفرانس صنعت پتروشیمی و پالایش نفت کشور روسیه (کنفرانس تخصصی گاز سنتز و هیدروژن روسیه)، به ارائه آخرین دستاوردهای خود در زمینه تولید نانوکاتالیست‌های پیشرفته پرداخت.

این اقدامات مهم صادراتی، در حالی است که در بدو ورود شرکت نفت‌‌ و گاز سرو به عرصه تولید نانوکاتالیست‌ها، فقط سه شرکت تولیدکننده کاتالیست یعنی شرکت جانسون متی انگلستان، هالدور تاپسو دانمارک و کلارینت آلمان در دنیا مطرح بودند که خوشبختانه سرو علاوه بر رفع نیاز داخل کشور توانست در بازارهای جهانی برای اقتصاد کشور نقش‌آفرین باشد.

شرکت نفت و گاز، از سوی ستاد توسعه فناوری‌های نانو و میکرو، موفق به دریافت گواهی نانومقیاس مرتبط با محصول نانوفناورانه شده و از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به عنوان یکی از ۱۰ شرکت برتر دانش‌بنیان کشور به لحاظ پارامترهای رشد و توسعه، جذب نیروی انسانی و صادرات معرفی شده‌است.

این مجموعه نانوفناور و دانش‌بنیان، توانست حائز گواهی IEQL به عنوان گواهی کیفیت محصولات صادراتی ایران شود و همچنین در آئین تقدیر از ۲۲ صادرکننده برتر و برگزیده استان در محل اتاق بازرگانی تهران، به عنوان صادرکننده برتر استان تهران در سال ۱۴۰۳ معرفی شود.

اعتماد به کیفیت محصولات ایرانی در حوزه تولید نانوکاتالیست‌های پیشرفته، مسیری است پرفراز و نشیب و حساس، که نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارد. چرا که عملکرد هر نانوکاتالیست مستقیما بر میزان تولید و ارزآوری صنایع پتروشیمی، پالایش نفت و فولاد کشور اثرگذار است. در این مسیر شرکت نفت و گاز سروتوانسته است به عنوان یک بازوی مطمئن برای صنایع پتروشیمی، پالایشی و فولاد کشور شناخته شود و با ادامه فعالیت‌های صادراتی، سهم خود را از بستر اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش دهد.