واژینوسکوپ نانویی دامپزشکی برای افزایش سرعت و دقت در لقاح مصنوعی

واژینوسکوپ نانویی دامپزشکی برای افزایش سرعت و دقت در لقاح مصنوعی

با استفاده از دستگاه اسمارت وی، می‌توان سرعت لقاح مصنوعی را در دام‌های بزرگ افزایش داد و همچنین به دلیل وجود پوشش نانویی در این دستگاه میزان خطر انتقال بیماری را میان انسان و دام به کمینه مقدار رساند.

شرکت فناوران طب آتیه جنوب، واژینوسکوپ دامپزشکی با پوشش آنتی باکتریال آبگریز با قابلیت تلقیح مصنوعی تولید کرده است. این ابزار برای کلینیک‌های دامپزشکی، تکنسین‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه خدمات تلقیح مصنوعی و دامداری‌های صنعتی قابل استفاده است.

اسمارت وی دستگاهی برای معاینه واژینال و تلقیح مصنوعی در دام‌های بزرگ است. این دستگاه دارای حسگر و دوربین بوده که از محیط واژن دام تصویربرداری می‌کند و به صورت زنده و بیسیم تصاویر را بر روی موبایل و دیگر دستگاه‌ها نمایش می‌دهد. این کار باعث افزایش دقت و سرعت در معاینه دام می‌شود.

قابلیت ذخیره‌سازی محتوای تصویربرداری شده نیز وجود دارد که این محتوا برای تشکیل پرونده پزشکی دام به صورت آنلاین استفاده می‌شود. از جمله مزایای این دستگاه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که برای تلقیح مصنوعی روش توش رکتال یا معاینه مقعدی را به صورت کامل حذف می‌نماید و کاربر می‌تواند قبل از تلقیح وضعیت فحلی را با معاینه دهانه رحم مشخص نماید و با وارد کردن سوزن مخصوص در کانال تلقیح دستگاه، محتوی اسپرم را در دهانه رحم تخلیه نماید که باعث افزایش نرخ باروری می‌شود.

پوشش‌های نانویی این دستگاه با ایجاد خاصیت آب‌گریزی و آنتی‌باکتریالی، باعث کاهش ریسک انتقال بیماری‌های مشترک از دام به انسان و از دام به دام می‌شود. افزایش دقت و سرعت در فرایند معاینه دامپزشکی و تشکیل پرونده پزشکی آنلاین، حذف روش توش رکتال و افزایش نرخ باروری و سرعت عمل در فرایند تلقیح مصنوعی و ضریب ایمنی بالا دستگاه از نظر انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از مهمترین ویژگی‌های این محصول است.

این شرکت در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری‌نانو، ایران‌نانو ۱۴۰۳، حضور دارد. نمایشگاه بین‌المللی ایران نانو ۱۴۰۳ در روزهای ۱۳ تا ۱۶ آبان ماه سال جاری در سالن‌های ۵ (ملل) و ۴۴ (خلیج فارس) برگزار می‌شود.