هزار کیلومتر رانندگی بدون نیاز به شارژ باتری، امکان‌پذیر می‌شود

هزار کیلومتر رانندگی بدون نیاز به شارژ باتری، امکان‌پذیر می‌شود

نوعی الکترولیت حالت جامد برای خودروهای برقی ساخته شده که تا نزدیک هزار کیلومتر رانندگی را بدون نیاز به شارژ مجدد، امکان‌پذیر می‌کند.

باتری‌های لیتیوم فلزی تمام حالت جامد (LMBs) راه‌حل‌ امیدوارکننده‌ای برای ذخیره‌سازی انرژی  هستند؛ در این باتری‌ها از آند فلزی لیتیوم و الکترولیت‌های حالت جامد (SSEs) استفاده می‌شود. برخلاف الکترولیت‌های مایع موجود در باتری‌های لیتیومی معمولی، الکترولیت این باتری‌ها به صورت کامل جامد است. در حالی که باتری‌های لیتیوم فلزی تمام حالت جامد می‌توانند چگالی انرژی به طور قابل توجه بالاتری در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یونی (LiBs) ارائه دهند، الکترولیت‌های جامد موجود در آن‌ها مستعد رشد دندریت هستند که ثبات و ایمنی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

محققان دانشگاه وسترن در کانادا، دانشگاه مریلند در آمریکا و چند مرکز تحقیقاتی دیگر، یک الکترولیت حالت جامد β-Li3N  با ظرفیت بالا و رسانایی قابل توجه طراحی کرده‌اند. این الکترولیت می‌تواند چرخه پایدار LMB های تمام حالت جامد را حفظ کند و تجاری‌سازی آن‌ها را تسهیل نماید.

ویهان لی، از محققان این پروژه گفت: «هدف اولیه کار ما توسعه الکترولیت‌های حالت جامد رسانای فوق یونی پایدار برای LMB های تمام حالت جامد است که به ویژه در وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) قابل استفاده باشند.

بازار خودروهای برقی رشد سریعی را تجربه می‌کند، اما محدودیت کلیدی همچنان برد کوتاه ۳۰۰ تا ۴۰۰ مایل (۴۸۰ تا ۶۵۰ کیلومتر) در هر بار شارژ است، که به دلیل چگالی انرژی محدود (حدود ۳۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم) باتری‌های لیتیوم یون معمولی است. باتری‌های فلزی لیتیومی حالت جامد با ارائه پتانسیل دستیابی به چگالی انرژی تا ۵۰۰ وات ساعت بر کیلوگرم، راه‌حلی امیدوارکننده برای این چالش هستند. در نتیجه برد رانندگی را به بیش از ۶۰۰ مایل (۹۶۰ کیلومتر) در هر شارژ افزایش می‌دهند.

تا کنون، یکی از چالش‌های کلیدی در توسعه LMB های تمام حالت جامد، فقدان SSE های ایمن، قابل اعتماد و با عملکرد بالا بوده است. هدف اصلی کار اخیر لی و همکارانش طراحی یک الکترولیت جدید بود.

در آزمایش‌های اولیه، الکترولیت‌های حالت جامد β-Li3N  جدید و غنی از فضاهای خالی طراحی شده توسط این تیم، بهبودی ۱۰۰ برابری در هدایت یونی و پایداری بیشتر در مقایسه با Li3N تجاری نشان داد. بنابراین، این ماده امیدوارکننده می‌تواند برای غلبه بر محدودیت‌های مربوط به توسعه LMB‌های تمام حالت جامد با کارایی بالا کمک کند.

محققان الکترولیت‌های حالت جامد غنی از فضاهای خالی را با استفاده از فرآیند آسیاب گلوله‌ای با انرژی بالا سنتز کردند. این فرآیند برای ایجاد سایت‌های خالی به صورت کنترل شده مورد استفاده قرار گرفت که در نهایت خواص آن را افزایش داد.

لی توضیح داد: «این الکترولیت جدید پایداری شیمیایی عالی در برابر فلز لیتیوم نشان می‌دهد و ساخت LMB‌های تمام حالت جامد با چرخه طولانی را امکان‌پذیر می‌سازد. این ماده همچنین در هوای خشک پایداری بالایی دارد و آن را برای تولید در مقیاس صنعتی در محیط‌های اتاق خشک مناسب می‌کند.»

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Superionic conducting vacancy-rich β-Li3N electrolyte for stable cycling of all-solid-state lithium metal batteries در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رسیده است.