دکتر عماد احمدوند، دبیر ستاد توسعه فناوریهای نانو و میکرو در مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه فناوری نانو با اشاره به رشد چشمگیر شاخصهای اقتصادی نانو در کشور اعلام کرد: تاکنون بیش از ۱۸۶۰ محصول نانویی توسط ۴۷۵ شرکت خصوصی تولید شده و میزان فروش این محصولات طی چهار سال گذشته بهطور میانگین سالانه ۷۰ درصد رشد داشته است. او با تأکید بر فاصله موجود میان ظرفیت واقعی شرکتهای فناور و میزان پذیرش محصولات نانویی در صنایع، بر تمرکز سهگانه ستاد نانو بر حوزههای سلامت، انرژی و کشاورزی بهعنوان محورهای اصلی توسعه فناوری تأکید کرد.
رشد ۷۰ درصدی فروش سالانه محصولات نانویی / تمرکز بر سلامت، انرژی و کشاورزی در برنامههای جدید ستاد نانو
شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی فناوری نانو با حضور ۱۵۲ نهاد فناور، تجاری و مالی آغاز به کار کرد. بخش از فضای نمایشگاه امسال به نهادهای مالی اختصاص یافته است تا در مراحل پایانی توسعه فناوری نقش حمایتی و سرمایهگذاری ایفا کنند.
دکتر عماد احمدوند، دبیر ستاد توسعه فناوری های نانو و میکرو در حاشیه این مراسم اظهار داشت: تاکنون ۱۸۶۴ محصول دارای تأییدیه نانو توسط ۴۷۵ شرکت داخلی تولید شده که بیانگر بلوغ اکوسیستم فناوری نانو در کشور است.
وی با اشاره به رشد اقتصاد نانو افزود: «درآمد حاصل از فروش محصولات نانویی در سال گذشته بیش از ۹۷ هزار میلیارد تومان بوده و حدود ۷ درصد آن بهصورت مالیات بر ارزش افزوده به خزانه دولت بازمیگردد.»
احمدوند ادامه داد: «فناوری نانو اثرات گستردهای بر بهرهوری در بخشهایی چون کشاورزی و شیلات دارد؛ برای مثال یک محصول نانویی به ارزش یک میلیارد تومان میتواند میزان برداشت در مزارع آبزیپروری را تا سه برابر افزایش دهد.»
دبیر ستاد نانو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامههای جانبی نمایشگاه گفت: «در کنار ارائه محصولات شرکتها، مجموعهای از نشستهای تخصصی و رویدادهای بینالمللی برگزار میشود؛ از جمله نشست تدوین استانداردهای نانو که در آن ایران با کسب رتبه چهارم جهانی در تدوین استانداردهای بینالمللی نانو نقش فعالی دارد.»
او با بیان اینکه تمرکز اصلی ستاد نانو در سه حوزه سلامت، انرژی و کشاورزی است، گفت: «این بخشها بیشترین اثر اقتصادی و اجتماعی را دارند و میتوانند نقش مؤثری در کاهش هزینههای دولت و افزایش بهرهوری ایفا کنند.»
احمدوند در پایان با اشاره به نقش بخش خصوصی در اقتصاد نانو گفت: «تمامی حدود ۴۰۰ شرکت فعال در تولید محصولات نانو متعلق به بخش خصوصی هستند و تاکنون بیش از ۱۸۶۰ محصول فناورانه را وارد بازار کردهاند. این روند نشان میدهد که اقتصاد نانو در ایران بهطور کامل در مسیر تجاریسازی و خوداتکایی فناورانه قرار گرفته است.»