کاهش تلفات ناشی از آتش‌سوزی منازل با کمک مبلمان‌های رسی

محققان با استفاده از فناوری‌نانو و با بهره‌گیری از نانوذرات رسی ، نوعی پلاستیک ضدآتش تولید نموده‌اند که می‌تواند جان انسان‌ها را در سراسر دنیا نجات دهد.

تیم تحقیقاتی دانشگاه Strathclyde اسکاتلند فرمولی جدید از پلی‌اورتان (در بسیاری از مبلمان‌ها به عنوان بخش نرم یا تشکی آنها به کار برده می‌شود) کشف کرده‌اند که نسبت به فوم‌های لاستیکی ضد آتش موجود، سمیت کمتری داشته و سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.
اسکاتلند با حدود ۱۱۰ نفر کشته در آتش‌سوزی‌های منازل در سال، یکی از بدترین آمار دنیا را دارد. در بسیاری از این آتش‌سوزی‌ها به دلیل وجودمبلمان نرم همچون تخت خواب و راحتی، که از فوم‌های پلی‌اورتان انعطاف‌پذیر ساخته شده‌ و به راحتی آتش می‌گیرند، آتش گسترش بیشتری یافته و شدت آن افزایش می‌یابد. فوم‌های ضدحریق موجود حاوی موادی همچون برومیات‌ها و اُرگانوفسفات‌ها هستند که به نحو موثری شعله‌ها را خفه می‌کنند. با این حال، در مقادیر بالا، این مواد سمی بوده و برای محیط زیست خطرناک به حساب می‌آیند.
این تیم تحقیقاتی به رهبری دکتر John Liggat و پروفسور Richard Pethrick از دانشکده شیمی، فرمولی توسعه داده‌اند که با بهره‌گیری از ذرات رسی، استفاده از این مواد را به حداقل می‌رساند. این ذرات رسی، استفاده از این مواد شیمیایی را به حداقل رسانده و از طریق جلوگیری از تجزیه پلی‌اورتان، که یک ماده بسیار آتش‌گیر است، از گسترش آتش جلوگیری می‌کند.
دکتر Liggat توضیح می‌دهد: «این کار شبیه ساختن یک دیواره آجری برای نگه‌داشتن ذرات پلی‌اورتان در یک شکل ثابت و کنار هم می‌باشد. ما با استفاده از فناوری‌نانو توانستیم ذرات رسی را درون ساختار پلی‌اورتان پخش نماییم. این کار به دلیل ایجاد یک توده جامد غیر ممکن غیر ممکن به نظر می‌رسد. یک دلیل مشخص برای این کار وجود دارد، زیرا ساختار رس همانند کاغذ می‌باشد و باید اثری را که پیش‌بینی می‌شد، داشته باشد. روش ما این است که مولکول‌های کوچک‌تری را که شبیه ورقه‌های کوچک می‌باشند، جدا نماییم و از این مولکول‌های کوچک برای تولید فوم استفاده کنیم». چون در تولید این فوم‌ها از رس استفاده می‌شود، پس در طبیعت تجزیه شده و مشکلات زیست‌محیطی ایجاد نمی‌کنند.
دکتر Liggat می‌گوید: قدم بعدی ما، حذف تمام مواد شیمیایی سمی مورد استفاده در این فوم‌ها می‌باشد. این تیم قدم‌های نهایی را طی می‌کند و محصول آنها سال بعد وارد بازار خواهد شد. بازار لاستیک فومی در انگلستان برابر ۵۰۰ میلیون پوند و در اروپا برابر ۳ میلیارد پوند است.
این اختراع زمانی وارد بازار می‌شود که قوانین سخت اروپایی خواستار به حداقل رساندن استفاده از این مواد شیمیایی سمی است. در آلمان پیشنهاداتی برای ممنوعیت استفاده از این مواد در مبلمان وجود دارد.
دکتر Liggat می‌افزاید: «زمانی که نمایندگان صنعت برای دیدار با ما آمدند، در ابتدا در این زمینه شک داشتند. اما زمانی که مشاهده کردند که فوم‌های تولیدی ما با انواع موجود در بازار قابل تشخیص نیستند، بسیار علاقه‌مند شدند».
Margaret McGarry مسئول همکاری‌های فناوری Scottish Enterprise می‌گوید: «افزایش همکاری با دانشگاه‌ها کلید تقویت اقتصاد می‌باشد و همکاری‌هایی از این دست، شکاف موجود مابین تحقیقات دانشگاهی و تجاری‌سازی صنعتی را پر کرده و در نتیجه، صنایع جدیدی به وجود می‌آیند. فناوری توسعه یافته در این پروژه، مزایای رقابتی زیادی داشته و فرصت‌های بازار زیادی برای آن وجود دارد».