مقابله با بیماری‌های واگیردار با کمک نانوذرات نقره

دانشمندان اعلام کردند استفاده از نانوذرات نقره می‌تواند در مقابله با بیماری‌های مسری ناشی از محیط بیمارستان‌ها که همه ساله ۲ میلیون بیمار در ایالات متحده را مبتلا کرده و منجر به مرگز ۹۰ هزار نفر می‌شود مؤثر باشد.

دانشمندان اعلام کرده اند که استفاده از نانوذرات نقره می‌تواند در مقابله با بیماری‌های مسری ناشی از محیط بیمارستان‌ها مؤثر باشد؛ بیماری هایی که همه ساله ۲ میلیون بیمار را در ایالات متحده مبتلا کرده و منجر به مرگ ۹۰ هزار نفر می‌شود.
شرکت آکر‌ی مد این فناوری را در کنفرانس ابداعات میکرونانو در پرتلند عرضه نمود. تقریباً نیمی از سرایت بیماری‌های ناشی از محیط بیمارستان به خاطر ابزارهای پزشکی مانند سوندها و دیگر وسایل تزریقی است. زیرا این ابزارها در اطراف خود محیط لزجی به نام بیوفیلم ایجاد می‌کنند که محل بسیار مناسبی برای رشد میکروب‌ها و سکوی پرشی برای ورود میکروب‌های مسری به داخل بدن است. به گفته گیبینز، رئیس فناوری شرکت ابزارسازی آکری مد، این شرکت نانو ذرات نقره خود را پس از آن توسعه داد که تولیدکنندگان ابزارهای پزشکی از محققان این شرکت درخواست کردند که در صورت امکان، پوشش‌های نقره‌ای برای سوندها و پین‌های به کار رفته در استخوان‌ها ابداع نمایند. نکته قابل توجه آن که غلظت پایین نقره برای سلول‌های انسانی نسبتاً بی‌ضرر و غیرسمی می‌باشد. لذا میکروب‌ها آن گونه که در برابر آنتی‌بیوتیک‌های معمولی یا آنتی‌بیوتیک‌های قوی موضعی، مقاومت نشان می‌دهند در برابر نقره مقاومتی نداشته و به راحتی از بین می‌روند؛ زیرا فلز نقره در یک زمان به تعداد زیادی از آنها حمله می‌کند. شرکت آکری‌مد روشی برای پوشاندن ابزارهای پزشکی با ذرات نقره ضد میکروب ابداع کرده است. این پوشش که اندازه آن بین ۲ تا ۲۰ نانومتر است مانع از تشکیل بیوفیلم می‌گردد. به عقیده گیبینز می‌توان این پوشش را به تمام سطوح، از شیشه گرفته تا فولاد ضد زنگ و حتی موادی مانند تفلون، چسباند. به علاوه این پوشش‌ها می‌توانند بین ۱۵۰ یا ۲۰۰ روز دوام داشته باشند.
گفتنی است روش‌های دیگری نیز برای به کارگیری پوشش‌های نانوذرات نقره روی سطوح وجود دارند که این روش‌ها به خلأ و غالباً دمای بالا نیازمندند. به نظر جک‌‌مک‌کارتی، از دانشمندان علم ومواد، و عضو دانشگاه علم و بهداشت پرتلند، تمامی تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد خلا، گران و دست و پاگیر هستند، ضمن آن که به هیچ وجه قابل مقایسه با موادی مانند پلاستیک‌ها نمی‌باشند. در حال حاضر شرکت آکری‌مد سعی دارد این کار را به جای خلا با استفاده از سیالات و در فضای باز و در دمای انجماد یا کمی بالاتر از آن انجام دهد. مک‌کارتی پس از بررسی نتایج به دست آمده از روش مورد استفاده در این شرکت،‌ گفت: “این روش را می‌توان برای گروه زیادی از مواد با نقطه‌ی ذوب پایین به کار برد”. آقای مک‌ماکن می‌گوید: “شرکت‌های ابزارسازی پزشکی، برای ضد میکروب کردن وسایل خود دیگر نیازی به مراجعه مجدد به بخش طراحی ندارند؛ زیرا در فناوری ابداعی شرکت آکری‌مد، نیازی به وسایل پیچیده پوشش‌دهی نیست”.
هم‌اکنون محققان این شرکت به دنبال ساخت پوشش برای دیگر اعضای مصنوعی بدن که در بازسازیِ مفاصل از بین رفته به کار می‌رود، هستند زیرا تمام این بخش‌ها می‌توانند عاملی بالقوه برای خطر سرایت بیماری به شمار روند. لذا محافظت از این قسمت‌ها و ایجاد کارایی بهتر در آنها موضوعی واقعاً جالب توجه خواهد بود.