آینده پاک با مهندسی نانومقیاس

محققان دانشگاه Andrews St ماده جدیدی کشف کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان به تولید پیل‌های سوختی قدرتمندتری نسبت به انواع موجود دست یافت. دانشمندان دانشکده شیمی این دانشگاه، ماده الکترودی جدیدی یافته‌اند که امکان استفاده مستقیم و کارآمدتری از گاز طبیعی یا بیوگاز حاصل از فاضلاب را در پیل‌های سوختی فراهم می‌کند، به گونه‌ای که ولتاژ حاصل از آن تا ۴۰% بیش از ولتاژی است که تاکنون در روش‌های مشابه به دست آمده بود.

محققان دانشگاه Andrews St ماده جدیدی کشف کرده‌اند که با استفاده از آن می‌توان به تولید پیل‌های سوختی قدرتمندتری نسبت به انواع موجود دست یافت. دانشمندان دانشکده شیمی این دانشگاه، ماده الکترودی جدیدی یافته‌اند که امکان استفاده مستقیم و کارآمدتری از گاز طبیعی یا بیوگاز حاصل از فاضلاب را در پیل‌های سوختی فراهم می‌کند، به گونه‌ای که ولتاژ حاصل از آن تا ۴۰% بیش از ولتاژی است که تاکنون در روش‌های مشابه به دست آمده بود.
چنین افزایش ولتاژی می‌تواند افزایش مشابهی در انرژی الکتریکی قابل استحصال از حجم معینی از گاز طبیعی به همراه داشته باشد. این الکترود جدید ضمن افزایش ولتاژ، علمکرد قابل رقابتی هم نسبت به الکترودهای فعلی موجود در بازار دارد.
به نظر دانشمندان، نسل‌های آینده پیل‌های سوختی در تمامی ابزارهای الکترونیکی از ابزارهای دستی گرفته تا خودروها و ساختمان‌ها استفاده خواهند شد و بازار جهانی پیل‌های سوختی و فناوری هیدروژن تا سال ۲۰۱۱ چیزی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
به نظر این محققان، این یافته‌ها گام مهمی در توسعه پیل‌های سوختی به شمار می‌آید و باعث کاهش CO2 تولید شده طی استفاده از منابع تجدیدپذیری مانند بیوگاز می‌شود.
روش تهیه این مواد جدید شامل ساخت و کنترل لایه‌های نانومتری ضخیم و سپس هدایت این ترکیب با حفظ عملکرد به نقطه‌ای که این لایه‌ها تخریب می‌شوند، می‌باشد.
این روش بسیار موفقیت‌آمیز بوده و ضمن اندازه‌گیری‌ مقاومت تحت شرایط نامعتدل، مشخص شد که تخریب لایه‌های دارای نقص رسانش الکتریکی را تا ۱۰۰٫۰۰۰ بار افزایش می‌دهد.
گزارشی از این یافته‌ها در مجله Nature به چاپ رسیده است.