سرویس‌های بهداشتی خود تمیز شونده

محققان دانشگاه New South Wales استرالیا در حال تهیه و تولید پوششی هستند که با استفاده از آن، نظافت سرویس‌های بهداشتی ‌ها به کاری بسیار آسان تبدیل می‌شود.

محققان دانشگاه New South Wales استرالیا در حال تهیه و تولید پوششی هستند که با استفاده از آن، نظافت سرویس‌های بهداشتی به کاری بسیار آسان تبدیل می‌شود.
محققان مرکز ARC نانومواد کاربردی این دانشگاه امیدوارند با استفاده از پوشش نازکی از ذرات دی‌اکسید تیتانیوم بتوان سرویس‌های بهداشتی را همیشه تمیز نگه داشت. در حال حاضر از این پوشش در خارج از خانه و در مقابل نور، نظیر پنجره‌های خود تمیز شونده استفاده می‌شود.
به گفته دانشمندان، نور فرابنفش پایین‌تر از یک طول موج معین، باعث تحریک الکترون‌ها و پدیده اکسیداسیون می‌گردد. خاصیت گندزدایی این اکسیداسیون حتی بسیار بهتر از مواد شوینده شیمیایی و سفیدکننده‌‌ها است.
با این کار سیستم‌های خدمات بهداشتی قادرند سرویس‌های بهداشتی را بدون نیاز به مستخدم پیوسته تمیز نگه دارند. این نانوذرات با کشتن میکروب‌ها و از بین بردن ترکیبات آلی حتی سرویس‌های بهداشتی را بهتر و بیشتر تمیز می‌کنند.
دی‌اکسید تیتانیوم ابرآبدوست می‌باشد و باعث می‌شود تا هیچ قطره آبی روی سطح تشکیل نشود و قطره‌ها در حین پایین افتادن سطح سرویس‌های بهداشتی را تمیز کنند.
بدین منظور محققان باید کاری کنند که پوشش دی‌اکسید تیتانیوم در محیط داخل هم عمل کند. زیرا این پوشش با نور فرا بنفش تحریک می‌شود، اما در این مورد دانشمندان باید آن را با نور داخل ساختمان تحریک کنند. برای رفع این مشکل محققان سعی دارند، ترکیب شیمیایی این پوشش‌ را با افزودن عناصر دیگری مانند آهن و نیتروژن اصلاح کنند، تا بتوان از نورهای با طول موج بلندتر هم برای تحریک پوشش استفاده نمود.
در حال حاضر محققان موفق شده‌اند که در مراحل آزمایشگاهی این پوشش‌های اصلاح‌شده با نانوذرات جدید را روی شیشه به کار ببرند، به طوری که با نور حاصل از لامپ داخل ساختمان تحریک شده و میکروب Escherichia coli را از بین ببرد.
به گفته محققان اگر بتوان از این پوشش‌ها در کاشی سرویس‌های بهداشتی و حمام و یا پوشش وان استفاده نمود، دیگر نیازی به پاک‌کننده‌های شیمیایی فراوان نخواهیم داشت.