برگزاری اولین نشست انتقال فناوری‌نانو (Nanoforum)

نشستی با عنوان انتقال فناوری نانو با حضور میهمانان خارجی و تقریبا ۲۰۰ نفر از متخصصان و فعالان داخلی در زمینه فناروی نانو در روز دهم اسفند سال جاری توسط پارک فناوری پردیس و با حمایت دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری، ستاد ویژه توسعه فناوری ریاست جمهوری، ایران خودرو و شرکت آزمایش و تحقیقات قطعات و مجموعه‌های خودرو (ایتراک) از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل باشگاه نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

اولین نشست از مجموعه نشستهای انتقال فناوری در حوزه فناورینانو، از ساعت ۹ صبح الی ۱۷ عصر روز چهارشنبه مورخ ۱۳۸۴/۱۲/۱۰، به همت فن بازار ملی ایران درباشگاه نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. هدف از این نشست، ایجاد مکانی برای مذاکره رودرروی صاحبان فناورینانو و ارائه دهندگان و فروشندگان این فناوری با صاحبان صنایع مربوطه و مشتریان آن در داخل، و توسعه و ترویج فناوری نانو در سطح صنایع کشور است.
در این نشستکه به صورت دورهای، هر سه ماه یکبار برگزار خواهد شد، ۵ شرکت خارجی و ۱۰ شرکت ایرانی و نمایندگانی از صنایع مربوطه حضور داشتند و به ارائه توانمندیها و نیازهای خود در خصوص فناوریها و محصولات با فناوری پیشرفته نانو پرداختند.
مهمانان خارجی حاضر در این نشست دکتر فندلر و آقای هنچ از آلمان و پرفسور کوزنتسوف از روسیه بودند. همچنین در این نشست از طریق ویدئو کنفرانس ارتباطی با شانگهای چین برقرار شد و متخصصان ایرانی و چینی مطالبی را ارائه دادند.
نشست در نوبت صبح با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. سپس آقای مهندس سجادی، رئیس محترم دفتر همکاریهای فناوری ریاست جمهوری ضمن خوشآمدگویی به حضار، ابراز امیدواری کرد که با تداوم این جلسات قدم محکمی در جهت ارائه بهتر این فناوری به صنایع داخلی برداشته شود.
در ادامه سه سخنران به شرح زیر مطالبی را ارائه کردند:
• دکتر طباطبائیان از دانشگاه علامه طباطبایی در مورد مدیریت انتقال فناوری،
• بازاریابی برای محصولات نانو، فن بازار و فناوری های پیشرفته؛
• دکتر فندلر از FHR Anlagenbau آلمان در مورد مبانی Cathodic Filtered Arc Deposition ، تجهیزات مورد نیاز و کاربردهای آن؛
• دکتر علایی از پژوهشگاه صنعت نفت، در مورد نانوکامپوزیتهای مبتنی بر پلیآمید.
در ادامه نشست، ارتباطی از طریق ویدئو کنفرانس با شانگهای چین برقرار شد و متخصصان چینی و ایرانی به تبادل اطلاعات پرداختند.
در ابتدا دکتر سرکار، مدیر کمیته توسعه منابع انسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به بیان برنامههای دراز مدت جمهوری اسلامی ایران و نقش ستاد در آن پرداختند. ایشان پذیرش دانشجو در مقطع دکتری، فعالیتهای تحقیقاتی، پروژههای دانشجویی در حال اجرا، ارائه مقالات و گسترش زمینههای تحقیقاتی و برنامههای مشترک با کشورهای دیگر را از مهم ترین اهداف ستاد عنوان کردند و در ادامه خواستار همکاریهای بیشتر با کشور چین شدند.
سپس دکتر رحماننیا از شرکت نانو نصب پارس مطالبی را در مورد محصول تجاری این شرکت با نام Nanocid ارائه دادند. در ادامه تعدادی از صاحبان صنایع و شرکتهای خصوصی و دولتی در کشور چین به بیان دستاوردها و برنامههای خود در زمینه نانو پرداختند.
دکتر وانگ از مؤسسه تبادلات فناوری نانو، توسعه تبادلات فنی در داخل و خارج از کشور را از مهم ترین اهداف شرکت عنوان و خواستار تبادل هرچه بیشتر فناوری بین شانگهای و تهران شد. دکتر فوکوکی از بخش همکاریهای بینالمللی کمیسیون علمی شهرداری شانگهای، این نشست را اولین برنامه آنلاین بین تهران و شانگهای عنوان کرد و از مقامات ایرانی برای شرکت در نمایشگاهی در شانگهای که در نوامبر آینده برگزار میشود دعوت کرد.
آقای فو از شرکت سافراپس کمیکال، استفاده از نانو در ظروف آشپزی، پنجرهها، دیوارههای استخرها برای تصفیه خودکار آب، و تصفیه آب و هوا در زیردریاییها ، شیشههای ضد مه، پوشاندن سطح جادهها با نانو مواد ، تهیه نانوپودر و چسبهای میکروسیمان را از اهداف شرکت خود عنوان کرد.
دکتر بیو از شرکت ریبون بیومتریال شانگهای و دکتر کونگ از شرکت فناوری پیشرفته کشاورزی شانگهای سخنرانهای بعدی بودند.
در انتهای ویدئو کنفرانس آقای فو در پاسخ به سؤال دکتر بیتاللهی که پرسید شما در چین چه میکنید که شرکتهای کوچک حاضر به سرمایهگذاری میشوند؟ وجود صندوق تأمین مالی را مهم ترین راهکار در این کشور عنوان کرده و ابراز داشت که این صندوق تمامی شرکتهای دولتی و غیر دولتی فعال در این زمینه را حمایت مالی میکند و فرصتهای زیادی را در اختیار آنها قرار میدهد.
با پایان یافتن ویدئو کنفراس، نشست در نوبت صبح به پایان رسید.
در نوبت عصر این سمینار، متخصصان به ترتیب زیر مطالبی را ارائه دادند:
مهندسی هاذلی از شرکت ایران خودرو با موضوع استفاده از فناوری نانو در صنعت خودرو و فواید آن (افزایش خواص مکانیکی، کاهش مصرف سوخت و …)؛
پرفسور کوزنتسف از RAS روسیه با موضوع به کارگیری نانوذرات در پزشکی؛
دکترخان بابایی از پژوهشگاه صنعت نفت با موضوع نانوکامپوزیتهای اپوکسی- خاکرس؛
خانم دکتر رحیمی از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی با موضوع تهیه و شناسایی نانوکامپوزیتهای هیبریدی،
دکتر هنچ از Anlagenbau Gmblt آلمان با موضوع پوشش های نوری چند لایه با سطح ویژه بالا.
در حاشیه این نشست نمایشگاهی از دستاوردهای مراکز شرکتکننده برگزار شد. از جمله این مراکز میتوان به ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پارک فناوری پردیس، شرکت نانونصب پارس، پژوهشگاه پلیمر وپتروشیمی و FHR- Germany اشاره کرد.
با توجه به طراحی مناسب و تخصصی این نشستها و این که هر نشست بر روی زمینه خاصی از کاربردهای فناورینانو متمرکز خواهد شد، به نظر میرسد بتوان فناوریها را با سرعت بیشتر، کیفیت بالاتر و هزینه کمتر مبادله نمود و به دست شرکتهای ایرانی علاقهمند این حوزه رساند.
در کل می توان مجموعه فناوری های عرضه شده در اولین نشست انتقال فناوری نانورا شامل موارد زیر دانست:
• Thin Film Technology and Optical Coating
• Nano Photo catalyst filters, Nano Plastics and its applications in Hygienic
• Nanopharmacology with respect to molecular and cell biology
• preparation of polymeric nano spheres as drug or gene deliver
• synthesis of amphiphilic materials as Nano dispersing agents
• سیستم تصفیه آب و فاضلاب (WRP)و سیستم تصفیه هوا (APR)؛
• بازیافت پلیمر PET در بطری های آب و نوشابه؛
• نانو کامپوزیت SBR ؛
• پوششهای نانو کامپوزیتی ضد خوردگی؛
• پوششهای نانو کامپوزیتی خود پاک شونده؛
• پوششهای نانو کامپوزیتی ضد الکتریسیته؛
• ساخت سیلیس کلوئیدی؛
• نانو لوله های کربنی؛
• نانو ذرات اکسید روی؛
• نانو ذرات سیلیکا؛
• نانو فروسیال مغناطیسی؛
• نانو کامپوزیتها بر پایه پلیآمید۶ .
مؤسسات و شرکتهای علاقهمند به حضور در نشست های بعدی میتوانند با شماره تلفن ۶۶۵۰۶۹۶۹-۰۲۱ پارک فناوری پردیس (دبیرخانه نشست)، تماس حاصل نمایند.