کشف نحوه عملکرد پروتئین‌ها توسط دانشمندان ترکیه

یکی از دانشمندان ترکیه به دلیل کشف نحوه عملکرد پروتئین‌ها درون سلول، کاندیدای دریافت جایزه ۲۵۰۰۰ دلاری دانشمند جوان شده است. اعطای این جایزه توسط GE Healthcare و مجله Science انجام می‌شود.

برنده جایزه بزرگ به دلیل کشف نحوه عملکرد پروتئین‌ها درون سلول، کاندیدای دریافت جایزه ۲۵۰۰۰ دلاری دانشمند جوان شده است. اعطای این جایزه توسط GE Healthcare و مجله Science انجام می‌شود.
او جایزه خود را در روز یکشنبه ۱۸ فوریه ۲۰۰۶ در St. Louis در گردهم‌آیی سالانه انجمن پیشرفت‌های علمی آمریکا (AAAS) دریافت خواهد کرد. این انجمن بزرگ‌ترین انجمن علمی عمومی است که Science را منتشر می‌کند.
پروفسور Paul R. Selvin که استاد راهنمای این دانشمند ترکیه‌ای در دانشگاه ایلینویز Urbana-Champaign بود، می‌‌گوید: «Ahmet ابتدا از طریق توسعه روشی که موقعیت یک مولکول رنگی منفرد را در ۱/۵ نانومتر تعیین می‌کرد، فلورسانس تک مولکولی را توسعه داد. این دقت حدود ۲۰ برابر بهتر از نتایج قبلی و ۲۰۰ برابر بهتر از محدودیت سنتی موجود برای پراش نور است. وی سپس از این روش استفاده نموده و نحوه حرکت میوسین V را، که یک موتور ‌مولکولی فعال در انتقالات درون سلولی است، تعیین کرد».
Ahmet Yildiz جایزه بزرگ را به دلیل مقاله زیر دریافت کرد:
“Elucidating the Mechanism of Molecular Motor Movement”
Yildiz در Sakarya ترکیه بزرگ شده است. او در سال ۲۰۰۱ لیسانس خود را از دانشگاه Bogazici استانبول دریافت نموده و سپس تحصیلات تکمیلی خود را در رشته بیوفیزیک در دانشگاه ایلینویز Urbana-Champaign آغاز کرد.
Donald Kennedy سرویراستار مجله Science می‌گوید: «Science خوشحال است که Ahmet Yildiz را به عنوان برنده جایزه بزرگ در رقابت سال ۲۰۰۶ مربوط به دانشمند جوان معرفی می‌کند. پس از اینکه وی از کشور محل اقامت خود یعنی ترکیه به ایلینویز آمد، روشی برای تصویربرداری فلورسانس توسعه داد که او را قادر ساخت مکانیسم حرکت موتورهای مولکولی را درون سلول زنده تشخیص دهد».