اختصاص ۲۲۱ میلیون دلار جهت برنامه‌های تحقیق و توسعه در نانو توسط شرکت BASF

شرکت BASF بزرگترین شرکت تولید کننده مواد شیمیایی در جهان مبلغ ۲۲۱ میلیون دلار جهت تحقیق و توسعه فناوری نانو برای سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ در نظر گرفته است. این شرکت آلمانی همچنین امسال در حال گشایش یک مرکز فناوری نانو در سنگاپور می‌باشد. این سرمایه‌گذاری‌ها قسمتی از طرح گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه نانو برای حفظ جایگاه رقابتی BASF است.

شرکتBASF بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی در جهان مبلغ ۲۲۱ میلیون دلار جهت تحقیق و توسعه فناوری‌نانو برای سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ در نظر گرفته است. این شرکت آلمانی همچنین امسال در حال گشایش یک مرکز فناوری‌نانو در سنگاپور می‌باشد. این سرمایه‌گذاری‌ها قسمتی از طرح گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه نانو برای حفظ جایگاه رقابتی BASF است.
آقای المرکسنیک مدیر بخش فناوری‌نانو در BASF می‌گوید: فناوری‌نانو این فرصت را به ما می‌دهد تا در بازار مواد شیمیایی نوآوری داشته باشیم.
علاوه بر فناوری‌نانو، BASF بر موضوعات دیگری همچون مدیریت انرژی، فرآوری مواد خام، فناوری زیستی گیاهی و فناوری سفید( فناوری سفید با استفاده از ساختارها و روش‌های زیستی، فرایندهای صنعتی را از نظر مصرف انرژی تمیزتر و بازدهی آن را بیشتر می‌گرداند) نیز متمرکز است. مجموعاً BASF در این پنج زمینه مبلغ۹۸۲ میلیون دلار بودجه اختصاص داده است.
فهرست کامل زمینه‌های تحقیق که در حال حاضر شرکت BASF از آنها حمایت خواهد کرد شامل موارد ذیل است : محصولات جدید برای صنایع خودرو و ساخت مسکن، محصولات آرایشی، قطعات الکترونیکی، پیل‌های سوختی، صفحه نمایش‌های OLED، روکش‌های ضد خش، رنگ‌های مقاوم در برابر کثیف شدن.
BASF عنوان می‌‌کند که با خط مشی تحقیق و توسعه خود، قادر خواهد بود تا در خط مقدم نوآوری مواد باقی بماند. با وجود اینکه فناوری‌نانو در مراحل اولیه خود است اما به خاطر کاربردهای گسترده آن، حتی برآوردهای محافظه‌کارانه، برای آن نرخ رشدی برابر ۱۰ درصد در سال و بازار مصرفی معادل ۶۱۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ پیش‌بینی کرده‌اند. BASF بازار مصرف محصولات نانوی خود را بعد از چهار سال آینده رقمی بین ۶۱ تا ۷۴ میلیارد دلار پیش‌بینی می‌کند.
آقای کسنیک، مدیر بخش نانوی BASF می‌‌گوید: نانو یک فناوری راهبردی برای ماست زیرا به ما این امکان را می‌دهد تا چالش‌های بازار جهانی را نه تنها در زمینه محصولات جدید بلکه برای محصولات قبلی حل کنیم. به عنوان مثال BASF یک نوع پلاستیک مهندسی شده برای قطعات الکترونیکی به نام Ultradur high Speed تولید می‌کند. در حالی که نسخه قبلی این محصول سال‌ها در بازار است، BASF با افزودن اجزاء نانو به ترکیب، هم هزینه تولید را پایین آورد و هم عملکرد آن را بهبود بخشید.
یکی از موضوعاتی که BASF در زمینه فناوری‌نانو شدیداً روی آن متمرکز است، افتتاح دفتر تحقیقات جدید آن در سنگاپور به عنوان اولین مرکز فناوری‌نانوی BASF در آسیا می‌باشد. این مرکز قرار است بر استفاده از ساختارهای نانو در سطوح اجسام، جهت کنترل میزان جذب آب تمرکز کند. دلیل BASF برای انتخاب سنگاپور ساختار حکومتی آن (دولت – شهری)، موقعیت جغرافیایی و همچنین وجود قوانین بیشتر در زمینه حمایت از مالکیت معنوی نسبت به چین است.
به طور کلی اهمیت بازار آسیا روز به روز برای BASF بیشتر می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۰۵ نیز یک مرکز تولیدات شیمیایی در نانجینگِ چین ایجاد کرده بود. خط مشی BASF به نظر درست می‌آید، زیرا اقتصاد جوان آسیا میدان مناسبی برای فعالیت خواهد بود.