معرفی پتنت هفته: چسب‌های مبتنی بر پلیمرهای زیست سازگار و کاربرد آنها

معرفی پتنت با عنوان: چسب‌های مبتنی بر پلیمرهای زیست سازگار و کاربرد آنها و شماره US 6921430

عنوان فارسی: چسب‌های مبتنی بر پلیمرهای زیست سازگار و کاربرد آنها
عنوان انگلیسی:
Environmentally Friendly biopolymer adhesives and applications based Thereon
شماره پتنت: US 6921430
نام پدید آورندگان: S.Bloembergen, F.Kappen, B.Beden
تاریخ ثبت: ۲۶/۷/۲۰۰۵
چکیده:
پتنت حاضر مربوط به استفاده از طبقه جدیدی از چسب‌های مبتنی بر پلیمرهای زیست‌سازگار نانو یا میکرومتری از قبیل نشاسته و کاربرد آنها می‌باشد. این چسب‌های لاتکس پلیمری می‌توانند به عنوان محلول‌های جایگزین برای چسب‌های لاتکس سنتزی جهت کاربرد در زیر لایه‌های متخلخل و غیر متخلخل به کار روند. این چسب‌ها بر اساس خواص لاتکس و خواص چسبندگی آنها توصیف می‌شوند. خواص لاتکس به توزیع اندازه ذرات، خاصیت پراکندگی، خاصیت لایه‌ای شدن و خشک شدن آنها مربوط می‌شود. خواص چسبندگی نیز به کاربرد ویژه آنها در هنگام نیاز ربط دارد.
در این اختراع به منظور افزایش پایداری چسب‌های لاتکس، از نشاسته‌ای استفاده شده که بیش از ۹۵% آمیلوپکتین و کمتر از ۵% آمیلوز دارد و نانوذرات نشاسته‌ای فراهم می‌آورد که توانایی ایجاد و اتصالات عرضی را دارند. به منظور جلوگیری از رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها بر روی این نشاسته به یک فرمولاسیون آفت‌کش و غیرسمی برای انسان نیاز است. فرآیند تهیه لاتکس در اینجا از نوع مکانیکی و با عملیات اختلاط گرم مواد می‌باشد. علاوه بر مواد فوق، مواد افزودنی نظیر نرم کننده‌ها مانند پلی اتیلن گلیکول، پلی پروپیلن گلیکول، پلی گلیکول، اوره، استرهای اسید سیتریک و … نیز می‌توانند به آن اضافه شوند.
مزایا و کاربرد:

چسب‌های لاتکس پلیمری زیست‌گار می‌توانند حاوی ذرات بسیار ریز باشند که از پایداری و توزیع یکنواختی برخوردارند. به سرعت خشک می‌شوند و چون حلال به کار رفته در آنها اغلب آب است به عنوان جایگزینی برای چسب‌های مبتنی بر مواد خام نفتی و پتروشیمی در مصارف مختلف از قبیل بسته‌بندی‌های برچسب‌های قابل رفع شدن و چسب مایع یا سریش به حساب می‌آیند.