ترکیب آب و نانوالکترونیک برای ایجاد حافظه‌های فوق‌العاده چگال

وجود رطوبت اضافی خرابی زیادی در دستگاههای الکترونیکی ایجاد می‌کند، اما اکنون محققان نشان داده‌اند، وجود مقدار اندکی آب می‌تواند به ایجاد سیستم‌های ذخیره فوق‌العاده چگال برای کاربرد در رایانه‌ها و قطعات الکترونیکی منجر شود.

رطوبت اضافی در دستگاه‌های الکترونیکی، خرابی زیادی را در آنها ایجاد می‌کند، اما اکنون محققان نشان داده‌اند که، مقدار اندکی آب می‌تواند منجر به ایجاد سیستم‌های ذخیره فوق‌العاده چگال برای کاربرد در رایانه‌ها و قطعات الکترونیکی شود.
گروهی از متخصصان و نظریه‌پردازان دانشگاه پنیسیلوانیا، دانشگاه درکسل و دانشگاه هاروارد، راه‌های مؤثر و جالب توجه جدیدی را برای پایدار کردن و کنترل خاصیت فرو الکتریکی نانوساختارها یافته‌اند. آنها سطوح اتم‌های این نانوساختارها را با کمی آب پوشاندند. فرو الکتریک‌ها در فناوری اهمیت زیادی داشته و به عنوان موادی هوشمند مطرح بوده و به علت داشتن دو قطبی‌های موضعی کاربردهای فراوانی دارند؛ به طوری که می‌توان با تغییر قطب‌ها (پایین و بالا کردن آن) این مواد را کدبندی کرده، در ذخیره اطلاعات از آنها استفاده نمود.
Jonathan Spanier، استادیار علم مواد و مهندسی درکسل، در این باره گفته است: اینکه یک تک سیمِ دارای فقط چند اتم، بتواند مانند یک اِلِمان حافظه‌ای دوقطبی پایداری و قابلیت کلیدزنی داشته باشد، امری حیرت انگیز است.
دانشمندان به چگونگی چسبیدن آب به اکسیدها علاقه‌مند، و از اینکه آب جزء اصلی تشکیل دهنده چنین سیم‌هایی است که می‌تواند وضعیت خود را به خاطر بسپارد دچار شگفتی شده‌اند. محققان در بررسی خود نانوسیم‌های اکسیدی را به طور جداگانه مورد بررسی قرار داده تا بتوانند تأییدی بر ادعای وجود مولکول‌ها روی سطوح اکسیدی یافته و نقش مهم آنها را در ایجاد فروالکتریسیته نانو مقیاس به طور دقیق مطالعه نمایند.
نتیجه قابل توجهی که به دست آمد حاکی از آن بود که سطوح فرو الکترویکی با کمی آب یا مولکول‌های دیگر، می‌تواند فروالکتریسیته را حتی در ساختارهایی کوچک‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، پایدار نماید.
هنوز تا به دست آوردن تا شکلی از چگونگی آرایش و ایجاد این نانوسیم‌ها زمان لازم است اما با این وجود، توانایی این روش برای چگالی ذخیره اطلاعاتی معادل ۱۰۰۰۰۰ ترابیت در هر سانتی متر مکعب بسیار جالب توجه است. اگر بتوان این قابلیت را به مرحله عمل رسانده و تجاری نمود، ابزاری به اندازه یک ipod نانومقیاس می‌تواند اطلاعاتی معادل ۳۰۰ هزار سال موسیقی ۳ mp را بدون تکرار و یا معادل ۱۰ هزار سال پخش فیلم با کیفیت DVD را بدون تکرار در خود جای دهد !!
این محققان نتایج کار خود را در مجله Nanoletters به چاپ رسانده‌اند.