تاکید معاون اول رئیس جمهور بر حمایت دولت از فناوری‌نانو

روز دوشنبه، هشتم خردادماه، همایشی درخصوص فناوری‌نانو با حضور دکتر پرویز داودی معاون اول رئیس جمهور، در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. دکتر داودی در سخنانی در این همایش، در خصصوص توجه دولت به فناوری‌نانو بیان داشتند: صورتی که مسوولان نظام صحبت از تحولات می‌کنند، صحبت‌های آنها کاملاً واقعی است، که در برنامه‌ها و سیاست‌های کلی چشم‌انداز، کسب فناوری‌ نانو، زیست فناوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات به خوبی مدنظر قرار گرفته است. –

دکتر پرویز داودی معاون اول رئیس جمهور روز دوشنبه، هشتم خردادماه، در همایشی که به دعوت بسیج علمی دانشگاه امیرکبیر و در تالار اجتماعات مرکزی این دانشگاه برگزار شد در سخنانی تصریح کردند: در صورتی که مسوولان نظام صحبت از تحولات می‌کنند، صحبت‌های آنها کاملاً واقعی است که در برنامه‌ها و سیاست‌های کلی چشم‌انداز،کسب فناوری‌ نانو، زیست فناوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات به خوبی مدنظر قرار گرفته است.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود، حوزه نانو را بسیار گسترده دانستند، که در تمام صنایع، حرف برای گرفتن دارد و بیان داشتند: بی‌راه نیست که فناوری‌نانو را پیشتاز حرکت علمی جهان نام نهاده‌اند.
ایشان با بیان این که چهارسال پیش، بعضی‌ها که دور اندیشی نمی‌کردند اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله را دور از ذهن می‌داشتند، تصریح کردند: اکنون با توجه به پیشرفت‌ها و توان‌ بالقوه‌ای که داریم، می‌بینیم که چشم‌انداز واقعی و عینی است.
دکتر داودی به سرمایه‌های عظیم طبیعی، انسانی، راهبردی و سیاسی در کشور اشاره کردند و افزودند: توجه به این مسائل نشان می‌دهد که اهداف چشم‌انداز ۲۰ ساله عملی است.
ایشان به وظایف و فعالیت‌های دولت نهم در این زمینه اشاره و تصریح کردند: ایجاد بازارهای دولتی هدفمند با اهرم خریدهای دولتی یکی از وظایف دولت است که می‌تواند زمینه‌ساز رشد این فناوری باشد.
معاون اول رئیس جمهور زمینه‌سازی برای استفاده از امکانات دولتی موجود، حمایت از پژوهش‌های بنیادی و هدفمند، سوق دادن منابع بانکی به سمت واحدهای کوچک و متوسط اقتصادی با اولویت مناطق محروم را از دیگر فعالیت‌ها و وظایف دولت در این زمینه دانست و افزود: منابع بانکی ما ۹۰ هزار میلیارد تومان است در حالی که بودجه عمومی ۶۰ هزار میلیارد تومان است که در این زمینه تحرک منابع بانکی، می‌تواند تحول ایجاد کند.
آقای داودی در پایان، بیمه تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی، تعیین مسئول در بحث نانو در وزارتخانه‌ها، ایجاد کانون‌های تفکر در وزارتخانه‌ها و عملیاتی و اجرایی کردن مصوبات شورای بنیاد نخبگان را از دیگر مسئولیت‌های دولت نهم در راستای چشم‌انداز ۲۰ ساله دانست.
معاون اول رئیس‌جمهور در عین حال با تاکید بر ضرورت ایجاد صحنه رقابتی در عرصه فناوری‌نانو خاطرنشان کردند: باید در کنار ایجاد صحنه‌ای رقابتی، نوآوری‌ها را رشد دهیم. علاوه بر این‌که در انواع صنایع زیستی، داروسازی و … باید نیازهای جامعه مدنظر قرار گرفته شده و در کنار اولویت‌بندی‌های مورد نیاز، با کنار گذاشتن دوباره‌کاری‌ها و فعالیت‌های موازی در راستای حل معضلات کنونی جامعه، فعالیت‌های اساسی را در زمینه‌ی علم نانو دنبال کنیم.
وی در عین حال افزود: در این راستا باید مزیت‌های تجاری نیز مدنظر قرار گرفته و فعالیت‌های تجاری مناسبی را در زمینه فناوری‌نانو ادامه دهیم.
دکتر داودی با اشاره به تنگ‌نظری‌ها و بخل مراکز فناوری‌نانو آمریکا یادآور شدند: طبق بیانیه این مراکز، کشورهایی مانند ایران، کره شمالی و عراق نباید به فناوری نانو دست یابند که البته این عمل نشان از مقاومت‌های پوشالی آنها دارد که در صورت امکان، با دستیابی ایران به فناوری‌نانو مخالفت می‌کنند.
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این‌که ایران رتبه دوم را از لحاظ دستیابی به علم نانو در میان کشورهای اسلامی دارد، تصریح کردند: بر اساس گزارشات ارائه شده در برخی از سایت‌های علمی، ایران پس از کشور هند دومین کشور دنیا در رابطه با جست‌وجوی فناوری‌نانو است و تهران نیز پنجمین شهر در این زمینه به شمار می‌آید که این نشان از حرکت فعال جوانان ایرانی به منظور خودکفایی در علم فناوری‌نانو دارد به گونه‌ای که از یک خریدار و مصرف‌کننده صرف، به تولیدکننده در دنیا مبدل شده است، که گام بعدی کشورمان نیز در این خصوص حرکت به سوی کاربردی‌تر کردن وگسترش فعالیت‌های پیرامون فناوری‌نانو است.