نگهداری طولانی مدت مواد غذایی به کمک فناوری نانو

یک ظرف پلاستیکی که در آن از نانوذرات نقره استفاده شده است مواد غذایی را در طولانی مدت کاملاً تازه نگه می‌دارد. این کار ماحصل همکاری فناوری نانو با صنعت بسته‌بندی می‌باشد.

یک ظرف پلاستیکی که در آن از نانوذرات نقره استفاده شده است، مواد غذایی را در طولانی مدت کاملاً تازه نگه می‌دارد. این کار ماحصل همکاری فناوری‌نانو با صنعت بسته‌بندی است.
از زمانی که محققان وعده حل معضل اصلی صنعت مواد غذایی را داده‌اند، فناوری‌نانو بسیار مورد توجه این صنعت قرار گرفته است. تحقیق و توسعه در این صنعت شامل مواردی از قبیل سیستم‌های توزیع مواد غذایی، روش‌های بهینه سازی ظاهر مواد غذایی مانند رنگ، بو، مزه و. . . می‌باشد. در بخش بسته‌بندی غذا، خواص ویژه حرارتی و مکانیکی نانومواد مورد مطالعه قرار دارند تا با استفاده از آنها محافظت بهتر مواد غذایی از گزند عوامل خارجی، مانند اثرات میکروبیولوژیکی، شیمیایی، گرمایی و مکانیکی، صورت گیرد. ظروف جدیدی تولید شده در شرکت Sharper Image در آمریکا، دارای نانوذرات نقره‌ای با خاصیت ضد باکتری است. به ادعای این شرکت، ظروف تولیدی آنها مواد غذایی را سه تا چهار برابر تازه‌تر نسبت به حالت معمولی نگه می‌دارد. این ظروف قادر هستند میوه‌ها، سبزیجات، داروها، نان، پنیر، سوپ، سس، و گوشت را در طولانی مدت بدون تغییر رنگ، مزه و خواص غذایی‌شان نگهداری کنند.
نقره ذاتاً خاصیت آنتی باکتریال، ضدکپک، و ضد قارچ دارد. لذا با استفاده از این ظروف، در مقایسه با ظروف معمولی، در ۲۴ ساعت اولیه میزان رشد باکتری‌ها ۹۸ درصد کاهش می‌یابد.
جهت حفظ بیشتر ارزش مواد غذایی و بو و مزه آن، و همچنین به تأخیر انداختن و کاهش سرعت فساد مواد غذایی، این ظروف دارای درپوش سیلیکونی غیر قابل نفوذ جهت سیستم بسته‌بندی است. این ظروف همچنین دارای لایه‌ای پلیمری از پلی پروپیلن است که نسبت به هوا و بو غیرقابل نفوذ است. میانگین قطر نانوذرات نقره در حدود ۲۵ نانومتر است. رنگ این ظروف طلایی است. شرکت‌های مختلف دیگری نیز در توسعه صنعت بسته‌بندی مواد غذایی پیش‌گام هستند که فعالیت‌هایشان در زمینه روش‌های بهبود ایمنی نگهداری غذا معطوف است. بعضی از فرآورده‌های فناوری‌نانو مانند فیلم‌های آنتی باکتریال هم اکنون وارد بازار شده‌اند.
هر چند که نگرانی دانشمندان و افکار عمومی در مورد اثرات این فناوری بر سلامتی و عدم شناخت طبیعت آن باعث توسعه کند این فناوری در صنایع غذایی شده است، مطابق مطالعه شرکت آلمانی Helmut Kaiser، فروش جهانی محصولات فناوری‌نانو در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی و نوشیدنی از رقم ۱۵۰ میلیون دلار (۱۲۰میلیون یورو) در سال ۲۰۰۲ به ۸۶۰ میلیون دلار (۶۸۷٫۵ میلیون یورو) در سال ۲۰۰۴ رسیده است. این شرکت آلمانی پیش‌بینی کرده است که فناوری‌نانو ۲۵ درصد تجارت بسته‌بندی مواد غذایی در دهه آینده را تغییر خواهد داد و بازار آن به ۳۰ میلیارد دلار (۲۴ میلیارد یورو) در سال خواهد رسید.