گزارش از برگزاری سیمنار کاربردهای فناوری نانو در دندان‌پزشکی در دانشگاه شاهد

سمیناری با عنوان کاربردهای فناوری نانو در دندان‌پزشکی پنجشنبه ۲۵ خرداد ماه سال جاری در آمفی‌تئاتر دانشکده بهداشت دانشگاه تهران، توسط بسیج علمی دانشجویان دانشگاه شاهد و با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با حضور حدوداً ۲۰۰ نفر از دانشجویان، اساتید و محققان برگزار شد.

سمیناری با عنوان کاربردهای فناوری نانو در دندان‌پزشکی پنجشنبه ۲۵ خرداد ماه سال جاری در آمفی‌تئاتر دانشکده بهداشت دانشگاه تهران، توسط بسیج علمی دانشجویان دانشگاه شاهد و با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با حضور حدود ۲۰۰ نفر از دانشجویان، اساتید و محققان برگزار شد.
در ابتدای این همایش و پس از مراسم افتتاحیه و تحویل جزوات، آقای دکتر رضایت از دانشگاه علوم پزشکی تهران به معرفی فناوری نانو، مواد و تجهیزات مورد استفاده در این فناوری و کاربردهای گسترده آن در صنایع موجود و راه‌اندازی صنایع جدید با این فناوری صحبت کردند. پس از ایشان آقای دکتر ایمانی از مرکز تحقیقات پلیمر سخنرانی خود را در رابطه با کاربردهای فناوری نانو در دندان‌پزشکی و داروسازی بیان کردند. در ادامه پس از پخش کلیپی درباره ضرورت توجه گسترده به فناوری نانو، آقای دکتر سرکار از مرکز تحقیقات فناوری در پزشکی بیمارستان امام خمینی راجع به فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های کشور و دلایل قرار گرفتن فناوری نانو در اولویت‌های دولت صحبت کردند. ایشان با تکیه بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توانایی متخصصان و محققان داخلی در استفاده از فناوری نانو، تأثیرات مختلف این فناوری را بر زندگی روزمره، مشاغل و صنایع موجود بررسی کردند و فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های جمهوری اسلامی ایران را در این زمینه با رویکردی هدفمند و به دور از روش‌های سنتی معرفی نمودند. ایشان با تشریح حلقه‌های زنجیره علم تا ثروت، به برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت دولت در این زمینه اشاره کرده و دستاوردهای این برنامه‌ریزی را مبنی بر تولید محصولاتی مانند نانولوله‌های کربنی، نانوپودرها، بهینه‌سازی و کاهش مصرف بنزین، استفاده از نانوکامپوزیت‌ها در لاستیک، ساخت دستگاه STM، تبدیل نفت سنگین به سبک با استفاده از نانوکاتالیست‌ها و نانوذرات نقره جهت مصارف آنتی باکتریالی معرفی نمودند.
دکتر عطایی از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی دیگر سخنران این همایش بودند که راجع به استفاده از دندریمرها، نانوذرات و نانوکامپوزیت‌ها پلیمری به عنوان آجرهای ساختمانی پرکننده‌های دندان‌پزشکی صحبت نمودند. ایشان با اشاره به این که علاوه بر بودجه‌ و تجهیزات موجود در کشور، باید دید که چند دانشمند در زمینه فناوری نانو تربیت کرده‌ایم تا بتوانیم عملکرد خود را ارزیابی کنیم.
و در پایان این همایش خانم نیک‌تاش معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد در رابطه با کاربردهای فناوری نانو در کنترل عفونت، درمان سرطان،‌ ترمیم استخوان، دارورسانی و دندان‌پزشکی صحبت نمودند.