اختراع پارچه‌ای با توانایی تجزیه گرد و غبار

دانشمندان دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ، پارچه جدیدی اختراع کرده‌اند که می‌تواند خودبخود تمیز شده و ذرات گرد و غبار را تجزیه کند.

دانشمندان دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ، پارچه جدیدی اختراع کرده‌اند که می‌تواند خود به‌خود تمیز شده و ذرات گرد و غبار را تجزیه کند.
محققان نساجی دانشگاه پلی تکنیک توانستند با حمایت و پشتیبانی مالی بنیاد اعتباری اختراعات و فناوری (ITF) و با استفاده از فناوری‌نانو، پارچه مخصوصی بسازند که می‌تواند خود به خود تمیز شود. پوشاک خودتمیزشونده می‌توانند از طریق فرایند ساخت سطح Nano TM Lotus و فناوری نانوفوتوکاتالیست، دارای عملکرد خود تمیزکنندگی شوند.
به منظور توسعه و پیشرفت این پارچه ویژه، پروفسور John Xin و گروه تحقیقاتی وی در مرکز فناوری نانو برای منسوجات و پوشاک هوشمند، الیاف نانوساختاری Lotus را با روکش‌های اکسید تیتانیوم، برای کارایی بیشتر، ترکیب کردند.
مخلوط این الیاف و نانوروکش‌های اکسید تیتانیوم موجود در این پارچه‌ها می‌تواند لکه‌ها، کثیفی، بو، باکتری و گازهای مضر را تجزیه و متلاشی کند.
این نوع پوشاک می‌تواند به طور چشمگیری منجر به کاهش فرایند شست‌وشو شده و در نتیجه در محافظت محیط زیست نقش مهمی ایفا کند. علاوه بر این، پارچه‌های مذکور دارای خاصیت محافظت کنندگی در برابر UV هستند. این فرایند بدون این‌که نرمی و قابلیت تنفس پارچه را کاهش دهد، باعث دوام بسیار عالی پارچه در برابر شست‌وشو و کارکرد معمولی آن می‌شود.