صرفه‌‌جویی در مصرف انرژی با استفاده از فناوری نانو

کاهش قابل توجه در مصرف انرژی ساختمان ها، جراحی کم‌خطرتر، و نسل جدید رایانه‌های کوچک از قابلیت‌های بالقوه فناوری جدید نانو است که در دانشگاه Leeds توسعه یافته است. در این فناوری با تعلیق نانوذرات در آب یا مایعات دیگر، نانوسیالاتی ساخته‌ می‌شود که حرارت را ۴۰۰ برابر سریع‌تر از تمام مایعات دیگر منتقل می‌کند.

کاهش قابل توجه در مصرف انرژی ساختمان ها، جراحی کم‌خطرتر، و نسل جدید رایانه‌های کوچک از قابلیت‌های بالقوه فناوری جدید نانو است که در دانشگاه Leeds توسعه یافته است.
پروفسور ویلیامز و دکتر یولانگ دینگ از طریق تعلیق نانوذرات در آب یا مایعات دیگر نانوسیالاتی ساخته‌اند که حرارت را ۴۰۰ برابر سریع‌تر از تمام مایعات دیگر منتقل می‌کند. دریک سیستم حرارتی مرکزی، نانوسیالات می‌توانند کارایی را بدون نیاز به استفاده از پمپ‌های قوی‌تر، افزایش داده و در نتیجه موجب صرفه‌جویی انرژی و ایجاد مزایای زیست محیطی گردند.
در حال حاضر تیم تحقیقاتی مورد نظر، بزرگ‌ترین تیم در دنیا و تنها گروهی است که در انگلستان برروی نانوسیالات کار می‌کند. این سیالات می‌توانند با غلبه بر یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌های موجود بر سر راه توسعه میکروتراشه‌های کوچک‌تر- یعنی انتقال سریع حرارت- راه را برای رسیدن به نسل بعدی رایانه‌ها هموار سازند.
همچنین این نانوسیالات می‌توانند برای خنک کردن مغز در طول جراحی‌های حساس مورد استفاده قرار گیرند. این امر موجب می‌شود مغز اکسیژن کمتری نیاز داشته، در نتیجه شانس بیمار برای زنده ماندن افزایش یابد و احتمال آسیب‌های مغزی کم شود. به علاوه می‌توان از این سیالات برای ایجاد حرارت بالا در اطراف تومورها جهت کشتن آنها استفاده کرد بدون این که سلول‌های سالم مجاور آسیب ببینند.
دکتر ‌دینگ می‌گوید: با وجود یک تیم تحقیقاتی قوی در Leeds ما تخصص بالایی جهت توسعه نانوسیالات داشته و تحقیق بر روی چند نمونه از قبل آغاز شده است. ما در حال بررسی ویژگی‌های این سیالات هستیم تا بتوانیم خواص هدایتی آنها را در شرایط مانا و متغییر و در کانال‌های بزرگ و میکرومقیاس به طور کامل درک نماییم.
محققان در حال بررسی تولید در مقیاس بالا هستند.