هنگ کنگ و توسعه فناوری نانو

برای سومین سال متوالی، کنفرانس بین‌المللی فناوری نانو با شرکت صنایع محلی و با همکاری مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به منظور افزایش سرعت توسعه در قلمرو فناوری نانو در هنگ کنگ برگزار خواهد شد. این کنفرانس توسط صنایع فلزی و ماشین‌آلات در هنگ کنگ سازمان‌‌دهی می‌شود.

برای سومین سال متوالی، همایش بین‌المللی فناوری‌نانو با شرکت صنایع محلی و با همکاری مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌ها به منظور افزایش سرعت توسعه در قلمرو فناوری‌نانو در هنگ‌کنگ برگزار خواهد شد. این همایش را صنایع فلزی و ماشین‌آلات در هنگ‌کنگ سازمان‌‌دهی می‌کنند.
این همایش در تاریخ اول تا سوم نوامبر ۲۰۰۶ در مرکز نشست‌ها و نمایشگاه‌های هنگ‌کنگ برای سومین بار برگزار خواهد شد. در برنامه‌ریزی و برگزاری آن، انجمن تولیداتی هنگ‌کنگ (HKPC) ، دانشگاه صنعتی هنگ‌کنگ (HKUST) و مؤسسه مواد پیشرفته و نانو نیز همکاری دارند. موضوعات مورد نظر جهت بررسی در این همایش شامل شش بخش می‌باشد:
الکترونیک نوری؛
فناوری‌ و رفتار سطحی؛
نساجی؛
مواد پیشرفته؛
زیست‌پزشکی؛
MEMS/NEMS ؛
ذخیره اطلاعات.
Jimmy Kwok رئیس صنایع فلزات و ماشین‌آلات معتقد است، امسال تأکید ویژه‌ای بر تجاری‌سازی فناوری‌نانو و مواد پیشرفته خواهیم داشت. برای این منظور یک نشست بازرگانی و تجاری نیز برگزار خواهد شد. این کنفرانس همزمان با کنفرانس نانو Summit 2006 آسیا بر پا خواهد شد تا موجب بهبود موقعیت هنگ کنگ در منطقه گردد.
ایشان با غرور متذکر می‌شود هنگ کنگ در حوزه نانو به سطوح بالایی در دنیا دست یافته است. پروفسورNg Ming از دانشگاه صنعتی هنگ کنگ و مدیر اجرایی مؤسسه مواد پیشرفته و نانو می‌گوید:» LEDهای با وضوح بالا یکی از ثمره‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ صنعتی هنگ‌کنگ در حوزه فناوری‌نانو بوده است که جهت آزمایش نهایی در سه ماه آینده، در یکی از محصولات تولیدی شرکت MTR مورد محک قرار خواهد گرفت. این LEDها باعث صرفه‌جویی انرژی می‌شوند«.
LEDها در بحث بازده انرژی وضعیت مناسبی نسبت به لوله‌های فلورسانس داشته‌اند، برای مثال LED با وضوح بالای HKUST، در مقایسه با لوله‌‌های فلورسانس، ۳۰ درصد کاهش مصرف انرژی داشته است. همچنین لازم به ذکر است که عمر مفید آن ۵۰ هزار ساعت است، یعنی اگر روزی ۱۰ ساعت از آنها استفاده شود، ۱۴ سال عمر مفید خواهند داشت.
دکتر Kinny. L. K مدیر عمومی انجمن تولیدات هنگ‌کنگ در مورد پیشرفت‌های اخیر نانو در صنایع نساجی، ماشین‌آلات و خودروسازی گفت: فناوری تصفیه پلاسما، پروژه مشترک میان HKPC و دانشگاه پلی تکنیک هنگ‌کنگ است که در آن می‌باید روی فیبرها پوشش ضخیمی از نانومواد گذاشته شود. این پوشش می‌تواند پوششی الماس مانند (DLC) باشد و، به دلیل وجود این پوشش‌ها روی فیبرها، نیازی به روان‌کننده‌ها نمی‌باشد. این فناوری در صنایع خودروسازی و ماشین‌آلات کاربرد زیادی دارد.