آسیب‌های مغزی نانوذرات

محققان آمریکایی اعلام کردند نانوذرات موجود درکرم‌های پوستی باعث وارد آمدن صدمات مغزی می‌شود. البته این محققان در مورد صدمات احتمالی محصولات دیگر مانند لوازم آرایشی، خلال دندان و … حاوی نانوذرات، اطمینان کامل ندارند.

محققان آمریکایی اعلام کردند نانوذرات موجود درکرم‌های پوستی باعث وارد آمدن صدمات مغزی می‌شود. البته این محققان در مورد صدمات احتمالی محصولات دیگر مانند لوازم آرایشی، خلال دندان و … حاوی نانوذرات، اطمینان کامل ندارند.
Bellina veronesi از آزمایشگاه تحقیقاتی آژانس محافظت از میحط‌ زیست آمریکا و همکارانش مطالعاتی در زمینه اثرات نانوذرات اکسید تیتانیوم روی سلول‌های کوچکی به نام microglia که مسئول محافظت از سلول‌های مغزی در برابر صدمات خارجی است انجام دادند. آنها دریافتند نانوذرات با تحریک سلول‌ها، منجر به تولید نوعی مواد شیمیایی می‌شوند که از پوست در کوتاه مدت محافظت می‌کند، ولی در دراز مدت، با افزایش مقدار آن، آسیب‌ زیادی به بدن می‌رسانند.
Gunter oberdovster، متخصص سم‌شناسی نانوذرات در دانشگاه Rochester در نیویورک معتقد است، هنوز قضاوت در مورد آسیب‌های واقعی این مواد بسیار زود است، ولی یافته‌های این گروه بسیار با ارزش است، اما تعمیم دادن این نتایج به تمام ارگان‌های زنده نیازمند مطالعات بیشتری است.
نانوذره تیتانیا رنگدانه سفیدی است که به دلیل قدرت جذب بالای اشعه‌ فرابنفش و غیرسمی بودن به عنوان یک پودر مناسب در کرم‌های ضدآفتاب کاربرد وسیعی دارد. با استفاده از این نانوذرات، کرم‌ها بسیار شفاف‌تر می‌گردند، به این معنی که با استفاده از این نوع کرم‌های حاوی این نانوذرات، رنگ پریدگی در صورت مشاهده نخواهد شد.
تولید کنندگان این نوع کرم‌ها گمان می‌کنند که چون رنگ‌دانه‌های دانه درشت بی‌خطر هستند، پس نوع دانه ریز آنها نیز کاملاً بی‌خطر هستند. اما با مطالعات جدید و دقیق‌تر خطرات استفاده از نانوذرات مشاهده شده است.
نانوذرات می‌توانند وارد بدن شوند و به ویژه از طریق جریان خون خود را به مغز برسانند، در حالی که ذرات بزرگتر نمی‌توانند وارد خون شوند. مسیر حرکت خون در مغز مسیری دشوار برای حرکت ذرات است، اما نانوذرات به راحتی از آن عبور می‌کنند..
مطالعات نشان داده است که نانوذرات تیتانیا برای بعضی از سلول‌ها مانند سلول‌های پوست،‌ استخوان و سلول‌های زنده خطرناک هستند.
برای انجام این آزمایش‌ها، دانشمندان محصولات تجاری حاوی نانوذرات به قطر ۳۰ نانومتر را به سلول‌های microglia بدن یک موش تزریق کردند. این سلول‌ها با محاصره نرون‌های مغز و تولید ماده شیمیایی به نام Ros، آنها را در برابر مواد مهاجم محافظت می‌کنند.