فناوری‌نانو و انقلابی در تولید فرآورده‌های نفتی

فناوری پپتیدی معروف به پپفاکتانت ، می‌تواند فرآیند آمولاسیون و تشکیل کف را کنترل کند، و می‌تواند محدود&#۱۷۲۸ وسیعی از فرآورده‌های نفتی، همچنین مواد شیمیایی ویژه و داروها را تحت تأثیر خود قرار دهد.

شرکت‌های نفتی موظف به کنار گذاشتن دو بشکه نفت در ازای هر بشکه نفت تولیدی، جهت ایجاد تغییراتی بنیادی در تولید محصولات خود شده‌اند تا در صورت امکان هزینه‌های تولید نفت جهت عرضه به بازار کاهش یابد.
فناوری پپتیدی معروف به پپفاکتانت ، می‌تواند فرآیند آمولاسیون و تشکیل کف را کنترل کند، و می‌تواند محدوده وسیعی از فرآورده‌های نفتی، همچنین مواد شیمیایی ویژه و داروها را تحت تأثیر خود قرار دهد.
مطابق نظر پروفسور Middelberg، پپفاکتانت فناوری نوین با پتانسیل بالا است. وی گفت: آمولاسیون یا مخلوط کردن دو جزء مایع مخلوط نشدنی مانند آب و روغن، در بسیاری از زمینه‌ها مانند تولید سس‌های مایونز و داروهای ضد سرطان قابل استفاده است. در داروهای ضد سرطان نوعی کرم را توسط آب مرطوب می‌کنند و در نهایت به دارویی مناسب برای شیمی درمانی بیماران سرطانی استفاده می‌شود. ایشان فرآورده‌های نفتی یکی از مصادیق بارز کاربرد این فناوری می‌باشد، زیرا در این صنعت از آب برای زدودن نفت به جای مانده در سطح دیواره چاه‌ها استفاده می‌شود. پپفاکتانت در این میان نقش تکمیل‌کننده این فرآیند را به عهده دارد، یعنی بعد از زدودن نفت از دیواره‌ها و تشکیل آمولاسیون نفت / آب این ماده باعث جدا شدن سریع نفت از آب می‌گردد. همچنین پپفاکتانت‌ها باعث تغییر ویسکوزیته نفت شده و میزان نفت استحصال شده از هر مخزن را افزایش می‌دهند.
پپفاکتانت اخیراً موفق به کسب جایزه Emerging Technology Award درکنفرانس Tech Connect Summit 2006 در بوستون آمریکا شد و به عنوان موضوعی جالب مورد توجه صنایع قرار گرفت.
شرکت UQ با نام کامل UniQuest Pty Ltd، امتیاز این فناوری را به یک شرکت شروع کننده واگذار کرده است. این شرکت اکنون به دنبال سرمایه‌گذار و شریک تولید کننده در استرالیا، اروپا و آمریکا است.
مدیر عامل شرکت UQ در مورد برنامه‌های این شرکت اعلام کرد: هدف اولیه آنها بیوکاتالیست‌ها، سورفاکتانت‌ها و نفت و گاز است زیرا این حوزه‌ها بسیار مورد توجه صنایع می‌باشند.
جزئیات این فناوری نوین در نشریه Nature Materials به چاپ رسیده است.