پلاستیک‌های سبک و مقاوم

محققان دانشگاه صنعتی هنگ کنگ (HKUST) با افزودن نانولوله‌های کربنی به پلی‌اتیلن فوق سنگین (UHMWPE) موفق به تهیه نوع جدیدی از الیاف پلیمری مقاوم شده‌اند.

محققان دانشگاه صنعتی هنگ کنگ (HKUST) با افزودن نانولوله‌های کربنی به پلی‌اتیلن فوق سنگین (UHMWPE) موفق به تهیه نوع جدیدی از نانوالیاف پلیمری مقاوم شده‌اند.
این پروژه که گروه مهندسی شیمی و مکانیک انجام داده‌ است، دریچه‌ای نو در کاربردهای پلی‌اتیلن فوق سنگین می‌گشاید. نانولوله‌های کربنی قادرند خواص مهندسی الیاف پلاستیکی را در مواد ضد ضربه بهبود بخشند، به طوری که این مواد در عین سبک بودن، در مقابل ضربات نیز مقاوم باشند.
دکتر پینگ گائو،استادیار دانشکده مهندسی شیمی این دانشگاه، معتقد است الیاف و نانولوله‌های کربنی هم اندازه، با قرار گرفتن کنار هم، نانوکامپوزیتی ایجاد می‌کنند که مقاومت کششی آن هشت برابر فولاد است.
به عقیده پروفسور تانگ زی یو، استاد دانشگاه و مدیر گروه مهندسی مکانیک این دانشگاه، انعطاف پذیری خاصیتی است که با نرمی رابطه مستقیم دارد، مواد منعطف‌تر معمولاً نرم‌ترند و مواد محکم غالباً انعطاف‌پذیری کمتری دارند، اما محکم بودن و انعطاف‌پذیری دو خاصیت محصول این گروه است و در نتیجه برای جذب انرژی جنبشی مناسب است.
وی می‌گوید:« در دنیای امروز می‌توان دو مهندسی مختلف را به هم آمیخت و به محصولات جدیدی رسید که جایگزین فولاد، که فلزی بسیار محکم ولی با انعطاف پذیری کم است، قرار گیرد. این محصولات نوعی آلیاژ هستند که کارآیی‌های جدید دارند؛ البته از این مواد می‌توان در جاهای دیگر مانند راکت‌های تنیس که هم باید مقاوم باشند و هم دارای خاصیت الاستیکی شدید باشند و نیاز به مقاومت کششی بسیار دارند، استفاده کرد. همچنین می‌توان از آنها در آلات موسیقی مانند تار و پیانو به جای سیم استفاده کرد که این نانوکامپوزیت‌ها صوت زیباتر وکیفیت بالاتری ارائه می‌دهند.
دکتر گائو در ادامه افزود صنعت پلاستیک هنگ کنگ نسبت به پتانسیل بالای بازار این مواد آگاهی یافته است. آخرین دستاوردهای مربوط به این فناوری جدید در دانشگاه HKUST در دست ارائه است تا با ورود آن به صنعت، قدرت رقابت صنعت پلاستیک هنگ کنگ افزایش یابد.