اروپا، قطب دیگر فناوری‌نانو

دره سیلیکون (منطقه‌ای در کالیفرنیا)، با گسترده‌ترین تمرکز کار و تجارت فناوری‌های مدرن دیگر یکه تاز تحقیق، توسعه، تخصص و کاربرد فرآیندهای فرومیکروسکوپی نیست. در سالهای اخیر مراکز تحقیق وتوسعه بسیاری در کشورهای فرانسه ، آلمان و هلند تشکیل شده است.

دره سیلیکون (منطقهای در کالیفرنیا)، با گستردهترین تمرکز کار و تجارت فناوریهای مدرن دیگر یکه تاز تحقیق، توسعه، تخصص و کاربرد فرآیندهای زیرمیکروسکوپی نیست.
در فرانسه، سازمان انرژی اتمی و مؤسسه ملی پلی تکنیک Grenoble فعالیت‌های زیادی در توسعه فناوری‌نانو انجام داده‌اند. دولت فرانسه همچنین طرحی برای ایجاد ۶۶ مرکز تحقیق و توسعه در سراسر این کشور آغاز کرده است. دولت هلند نیز طرح مشابهی در دست اقدام دارد. شهر Dresden آلمان که مرکز صنعتی بلوک شرق سابق بود، بار دیگر خود را به عنوان قطب فناوری‌های مدرن معرفی کرده است و پذیرای شرکت‌های چند ملیتی می‌باشد.
مرکز فناوری‌نانوالکترونیک Fraunhofer که یک مشارکت خصوصی  دولتی بین AMD و Infineon و FraunhoferGeselschaft می‌باشد، سال گذشته میلادی برای یک طرح خود در زمینه نانوالکترونیک، سه میلیون دلار سرمایه‌گذاری از بخش دولتی به دست آورد.
Minatech، یک پایگاه عظیم تحقیق و توسعه فناوری‌های نانو و میکرو در اروپا، از معدود مراکزی است که شرکت‌های آمریکایی می‌توانند در امر تحقیق و توسعه از آن کمک بگیرند. این پایگاه با داشتن تأسیسات جدید تحقیقاتی، به موقعیتی برای تمرکز فعالیت‌های پراکنده تحقیق و توسعه نانو تبدیل شده است.
سرمایه‌گذاری ۲/ ۵ میلیارد دلاری AMD برای توسعه دو کارخانه تولید تراشه در Dresden، دلیلی بر توسعه عظیم اقتصاد مبتنی بر فناوری در این شهر و استان در برگیرنده آن، Saxony، می‌باشد. امروز Dresden محل تجمع بزرگترین شرکت‌های میکروالکترونیک علاقه‌مند به اروپا شده است. در ده سال گذشته ۴۵۰ شرکت مربوط به فناوری‌های مدرن ایجاد و ۳۵۰۰۰ کارگر را در آنها مشغول به کار کرده‌اند.
با سرمایه‌گذاری چهار میلیارد دلاری در سال گذشته توسط هر یک از دو شرکت AMD و Infineon زیرساخت‌های صنایع تولید تراشه در Dresden بیشتر از هر زمان دیگری تقویت شده است.