رشد نانولوله‌های کربنی درون لوله‌های فولادی طویل

محققان موسسه فناوری نیوجرسی (NJIT) نانولوله‌های کربنی را در مدت زمان کمتر از ۲۰ دقیقه درون لوله‌های فولادی ۱۰ فوتی، رشد می‌دهند.

محققان موسسه فناوری نیوجرسی (NJIT) نانولوله‌های کربنی را در مدت زمان کمتر از ۲۰ دقیقه درون لوله‌های فولادی ۱۰ فوتی، رشد می‌دهند.
Somenoth Mitra رهبر این گروه تحقیقاتی می‌گوید: “این کار سه سال به طول انجامید، اما اکنون ما می‌توانیم نانولوله‌ها را به یک دیوار لوله‌ای متصل کنیم، کاری که تا به حال هیچ کس شبیه آن را انجام نداده است.” این روش متحول کننده، باعث تسریع حرکت به سمت فرآیندهای غذایی بهتر و راه‌های ارزان‌تر و سریع‌تر تمیز کردن هوا و آب خواهد شد.
نانولوله‌های کربنی که در حال حاضر محققان خریداری می‌کنند به صورت پودر می‌باشند و از همین نانولوله‌های کربنی پودری برای کاربردهای دیگر استفاده می‌کنند. برای مثال، با مخلوط کردن این پودر با پلیمرها یا مواد شیمیایی، فیلم‌ها و مواد کامپوزیتی را می‌توان ساخت. البته این روش عیوبی دارد.
Mitra می‌گوید: ” تا به حال نه تنها این پودرها به سطح بزرگ متصل نشده‌اند بلکه در یک وسیله بزرگ هم رشد داده نشده‌اند. اگر ما از این مواد پودری استفاده کنیم فقط می‌توانیم مقداری کمی از آنها را بکار بگیریم.”
با یک فرآیند CVD که در آن، آهن موجود در فولاد به عنوان کاتالیست عمل می‌کند، محققان NJIT توانستند نانولوله‌ها را به دیواره‌های باریک یا لوله‌ها بچسبانند. آنها می‌توانند مقدار زیادی از این نانولوله‌ها را تولید کنند به طوری که در کاربردهای صنعتی می‌توان از آنها استفاده کرد.
نتایج این تحقیقات در مقاله‌ای تحت عنوان:
“Selective Self-assembly of Single Walled Carbon Nanotubes in Long Steel Tubing for Chemical Separation.”
در شماره June 2006 مجله Material Chemistry منتشر شده است.