معرفی پتنت هفته: تقویت توپ گلف با نانوذرات

این ثبت اختراع استفاده از نانوذراتی با قطر ۹/۰ تا ۱۰۰۰ نانومتر را که ساختاری آلی، ‌معدنی یا فلزی دارند و باعث بهبود توپ های کیفیت توپ های گلف می شوند، را شرح می دهد.

عنوان فارسی: تقویت توپ گلف با نانوذرات
عنوان انگلیسی: Golf ball compositions comprising nanoparticulates
نام پدیدآورندگان: Rajagopalan; Murali, Lutz; Mitchell E, Voorheis; Peter R
شماره ثبت: ۶۹۱۹۳۹۵ US
تاریخ: July 19, 2005
توپ‌های گلف عموماً به دو دسته سخت و پیچ خورده تقسیم می‌شوند. توپ‌های گلف سخت از دو بخش هسته و روکش تشکیل می‌شوند. هسته و روکش خود می‌توانند تک لایه یا چند لایه باشند.
در توپ‌های پیچ خورده، هسته می‌تواند مایع، جامد و یا تهی باشد و اطراف این هسته مواد الاستومریک با قابلیت کششی وجود دارد. توپ‌های سخت دوام بیشتری نسبت به نوع پیچ خورده دارند، ولی نرم بودن توپ‌های پیچ خورده باعث شده تا تولید کنندگان و مصرف کنندگان به دنبال این گونه توپ‌ها باشند. با شروع استفاده از این توپ‌ها، ‌تولیدکنندگان به سرعت دریافتند که می‌توان مواد داخل این توپ‌ها را در محدوده وسیعی تغییر داد و با این تغییر، خواصی مانند سرعت توپ، نرمی و تعداد چرخش به دور خود در واحد زمان نیز تغییر می‌کند. برای بهبود و ارتقاء این ویژگی‌ها دانشمندان از ساختارهای پلیمری مانند پلی‌آمید، لاستیک‌های بوتادی‌انی استفاده کردند.
بعد از توسعه فناوری نانو، دانشمندان دریافتند با ترکیب نانوذرات با مواد فوق‌‌الذکر می‌توان خواص توپ‌ها مانند دوام، مقاومت سایشی، انتقال رطوبت و جهندگی را بهبود بخشید.
این ثبت اختراع استفاده از نانوذراتی با قطر ۹/۰ تا ۱۰۰۰ نانومتر را که ساختاری آلی، ‌معدنی یا فلزی دارند توضیح می‌دهد. این نانومواد شامل volkonskoite،illite ، ledikite، Sobockite و … است. همچنین استفاده از عناصر پایه دیگری مانند فولرین‌ها، نانوذرات اکسید تیتانیوم یا اکسید آهن می‌تواند به عنوان تقویت کننده ثانویه در افزایش کیفیت این توپ‌ها مؤثر می‌باشد.
برخی ماتریکس‌ها که نانوذرات با آنها نتایج مطلوب‌تری داشته‌اند شامل یونومرها، استر- کوپلی‌استر، اپوکسی اوره و … می‌باشد. پوشش داخلی این توپ‌ها باید سختی ۶۵ تا D70 و ضخامتی کمتر از ۰٫۰۳۵ اینج داشته باشد.