برگزاری جلسه دفاعیه از پایان نامه کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران

جلسه دفاعیه از پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان: – سنتز نانو ذرات فریت باریم در محیط شیشه ای و بررسی تاثیر پارامترهای فرآیند برمشخصات پودر مغناطیسی – توسط آقای محمدرضا گل و بستان فرد، یکشنبه ۲۶ شهریور ماه ۱۳۸۵ ساعت ۱۴ بعد از ظهر در اتاق ۲۰۸ دانشکده مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

جلسه دفاعیه از پایان نامه کارشناسی ارشد
با عنوان

” بررسی روش فراوری ذرات نانومتری سرامیک‌های مغناطیسی به روش هم رسوبی /آسیا کردن مکانیکی ”
ارائه کننده:آقای محمدرضا گل و بستان فرد
زمان: یکشنبه ۲۶ شهریور ماه ۱۳۸۵ ساعت ۱۴
مکان: اتاق ۲۰۸ دانشکده مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه تهران
استاد راهنما:آقای دکتر ابولقاسم عطایی
علاقه مندان جهت اطلاع از نحوه اعلام زمان دفاعیه پایان نامه‌های خود اینجا را کلیک کنند.

چکیده:
” فریتهای سخت کاربردهای بسیار زیادی بعنوان مغناطیس دائم، وسایل مایکرو ویو و محیطهای ذخیره اطلاعات با ظرفیت بالا دارند. هگزا فریتها این مصرف بالا را مدیون خواص مطلوب مغناطیسی، پایداری شیمیایی عالی، قیمت پایین، خواص حرارتی مطلوب، انیزوتروپی تک محوره بالا و سختی مکانیکی خوبشان هستند. در این بین هگزا فریت باریم بخاطر انیزوتروپی تک محوره ذاتی بالا و وادارندگی بالا مورد توجه است. یکی از بهترین روشها در تهیه آن روش شیشه سرامیک بخاطر مزایای تولید ذرات صفحه ای شکل، توزیع اندازه ذرات باریک، آلودگی حداقل، تولید نمونه های بدون تخلخل، مواد اولیه نسبتاً ارزان و در دسترس، عدم تغییر فرم نمونه ها، تولید ذرات با شکل هگزاگونال کامل و از همه مهمتر کنترل بسیار خوب بر اندازه ذرات با کنترل عملیات حرارتی و در نتیجه کنترل بسیار خوب بر خواص مغناطیسی می باشد.
در این تحقیق از ترکیب ۴۰BaO-27Fe2O3-33B2O3 جهت سنتز هگزا فریت باریم استفاده شده است. این ترکیب مناسبترین ترکیب از نظر قابلیت شیشه ای شدن می باشد و در عملیات حرارتی حداکثر مقدار هگزا فریت باریم بعنوان تنها فاز مغناطیسی را ایجاد می کند. همچنین سرعت سرمایش محیط سرد کننده قالب فلزی سرد شونده با آب جهت حصول ساختار کاملاً آمورف در کوئنچ مذاب کافی نبوده و بدین منظور باید از محیط سرد کننده آب استفاده شود. در این روش افزایش دما و زمان عملیات حرارتی بر خلاف افزایش نرخ گرمایش- سرمایش سبب افزایش اندازه متوسط ذرات می شود. همچنین تغییر پارامترهای عملیات حرارتی و افزودن مواد افزودنی تغییری در نوع فازهای کریستالیزه شده ایجاد نکرده و همواره دو فاز هگزا فریت باریم و بورات باریم ردیابی می شوند. در این ترکیب افزودن Na2O باعث کاهش اندازه متوسط ذرات می شود. همچنین SiO2 قابلیت کنترل بسیار خوب رشد ذرات را دارد و اندازه متوسط ذرات را بشدت کاهش می دهد. افزودن Sb2O3 نیز علاوه بر تأثیر قابل ملاحظه بر ریز شدن اندازه متوسط ذرات، باعث باریک شدن توزیع اندازه ذرات نیز می شود. در ضمن در اثر افزودن همزمان این افزودنیها اثرات آنها تشدید می شود.”