معرفی پتنت هفته: روکش‌های پلیمری تقویت شده با نانوذرات

این اختراع به بررسی روش‌های تقویت پوشش‌های موقت یا نیمه‌دائمی از جنس کامپوزیت الاستومری می‌پردازد که در حمل و نقل کالا بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عنوان فارسی: روکش‌های پلیمری تقویت شده با نانوذرات
عنوان انگلیسی: Protective coating compositions, systems, and methods
شماره پتنت: US20060025511
نام پدیدآورندگان: Jeong; Soo-hwan, Park; Wan-jun, Yoo; In-kyeong, Ko; Ju-hye
تاریخ ثبت: February 2, 2006
چکیده:
این اختراع به بررسی روش‌های تقویت پوشش‌های موقت یا نیمه‌دائمی از جنس کامپوزیت الاستومری می‌پردازد که در حمل و نقل کالا بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پوشش‌های محافظ به اشکال مختلفی جهت محافظت سطوح از آسیب‌های محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرند این پوشش را می‌توان حتی به صورت مایع با اسپری روی سطح نشاند ولی زدودن مجدد آنها باعث آسیب دیدن سطح زیرین می‌گردد. یکی از معضلات خودروسازان، حمل و نقل خودرو و رساندن آن به مقصد بدون آسیب دیدن است و جهت محافظت، قبل از بارگیری خودرو، روی آن پوشش‌هایی پلیمری می‌چسبانند.
جزئیات یکی از این پوشش‌های پلیمری که کوپلیمری از جنس اکریلیک وینیل و استات وینیل می‌باشد در ثبت اختراع شماره ۶۱۲۴۰۴۴ آمده است.. پس از زدودن این پوشش باید سطح را پولیش‌کاری کرد، در نتیجه نیاز به توسعه این پوشش دیده شده است.
در این اختراع از نوعی کامپوزیت الاستومری با مونومرهایی از ایزوپرن یا مشتقات ایزوپرن استفاده شده است. جهت افزایش استحکام این پلیمر از مواد تقویت کننده نانومقیاس مانند کائولین (خاک چینی)، سرامیک‌های مختلف، آلکوکسیدهای آلومینیوم و آلکوکسیدهای کلسیم استفاده شده است. اندازه این ذرات ۲ تا ۲۰۰ نانومتر بوده و علاوه بر افزایش استحکام پلیمر موجب افزایش مقاومت حرارتی آن نیز می‌گردد. برای پایداری آن در برابر اشعه uv به این پوشش پلیمری ۵/۰ تا ۲ درصد مشتقات بنزوتری‌آزول اضافه شده است. بهترین PH نگهداری آن ۵/۹ تا ۵/۱۰ بوده و پوشش با ضخامت ۱۰ تا ۱۵ میلی‌متر روی بدنه خودرو آن را از آسیب‌های احتمالی مصون خواهد داشت.