یکصد و دهمین شماره ماهنامه فناوری‌نانو منتشر شد

یکصد ودهمین شماره ماهنامه فناوری‌نانو (آذر ماه ۱۳۸۵) در ۶۴ صفحه منتشر شد. مطالب این شماره در چهار بخش اخبار داخلی، مقالات علمی و تحلیلی، اخبار علمی و معرفی، تنظیم شده است.

یکصد ودهمین شماره ماهنامه فناوری‌نانو (آذر ماه ۱۳۸۵) در ۶۴ صفحه منتشر شد. مطالب این شماره در چهار بخش اخبار داخلی، مقالات علمی و تحلیلی، اخبار علمی و معرفی، تنظیم شده است.

       مهمترین عناوین اخبار داخلی :

  • عرضه لوح فشرده انتشارات ستاد
  • حمایت ستاد از پایان‌نامه‌های علوم انسانی مرتبط با نانو
  • معرفی بانک اطلاعاتی پایان‌نامه‌های دانشجویی
  • حمایت‌های تشویقی ستاد در شهریورماه ۱۳۸۵در بخش مقالات ۵ مقاله زیر ارائه شده است.
  • مشاهده نانومقیاس

یک مولکول آب شبیه چیست؟ یک لحظه فکر کنید و آن را تصور نمایید. آیا دو حرف الفبا (‏O‏ و ‏H‏) با یک زیرنویس ‏عددی در ذهنتان تصویر نمی‌شود؟ آیا سه کره قرمز و سفید شبیه یک بوم رنگ را تصور می‌کنید؟ آیا ابری از الکترون‌ها ‏و سه هسته بسیار ریز را مجسم می‌کنید؟ ‏ در این مقاله،موضوعاتی همچون مجسم سازی دنیای نانو و تصویربرداری از مولکولها مورد بحث قرار گرفته و نکاتی برای انتقال بهتر مفاهیم از طریق تصاویر ارائه شده است.

  • عوامل موفقیت شرکت‌های نوپای میکرو و نانو در آلمان

موفقیت شرکت‌های نوپای میکرو و نانو به مجموعه عواملی مانند کیفیت، قوه ابتکار و قابلیت کاربرد فناوری بستگی دارد؛ اما جدا از جهت‌گیری‌های شخصی هر شرکت و گرایش‌های بازار جهانی، شرایطی ساختاری، اقتصادی و سیاسی کلی‌ وجود دارد که تأثیر بسزایی بر شروع و ادامه سرمایه‌گذاریهای جدید دارد. پروژه دورتموند و تحقیقات ‏IVAM، در رابطه با این شرایط و عوامل موفقیت شرکت‌های نوپای میکرو و ‌نانو، تجزیه و ‏تحلیلی را انجام دادند که در گزارش “بررسی شرکت‌های نوپای میکرو و نانو در سال ۲۰۰۶‍ ” به چاپ رسیده است.‏ این متن به معرفی این گزارش می‌پردازد.

  • پول من کجا می‌رود؟

تا پایان سال ۲۰۰۵، دولت‌های جهان معادل ۱۸ میلیارد دلار صرف تحقیق و توسعه فناوری‌نانو نموده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۰۶، تا شش میلیارد دلار دیگر افزایش یابد؛ در این صورت حجم سرمایه‌گذاری در فناوری‌نانو با کل سرمایه‌گذاری برنامه فضایی آپولو برابری خواهد کرد. آنچه میخوانید گزارشیست از
تحلیلگران ساینتیفیکا، تحقیقی میدانی انجام داده‌اند تا دریابند که چرا با وجود صرف هزینه‌های کلان در تحقیقات نانو، به ‏نظر می‌رسد هنوز فناوری‌نانو به سوددهی قابل‌توجهی نرسیده است. در این راستا آنها با دولتمردانی از ژاپن گرفته تا کالیفرنیا مصاحبه کردند، ‏سپس نظرات افرادی که در زمینه فناوری‌نانو مشغول به کار بودند را جویا شدند، تا به این ترتیب بتوانند به تصویر دقیقی از وضعیت هزینه‌های تحقیقاتی در ‏زمینه فناوری‌نانو دست یابند. ‏نتایج این بررسی‌ها می‌تواند تا حد زیادی علت مشاهده نشدن هر گونه تأثیر عمده‌ای از ‏فناوری‌های نانو را توضیح دهد.‏

  • استانداردسازی نانولوله‌های کربنی

منظور از استاندارد، یکاها و مقیاس های اندازه گیری است. این مفهوم می‌تواند به معنای یکاهای اندازه‌گیری مانند متر، کیلوگرم، ثانیه و نظایر آن باشد و یا مقیاس‌های فیزیکی از قبیل میله یک‌متری، وزنه یک کیلوگرمی و امثال آن را در برگیرد. در مفهوم دوم، استاندارد کتابچه یا مجموعه مکتوبی است شامل مقررات و اصولی برای تنظیم امور فنی، صنعتی، علمی و تجاری. بخشی از سهم استانداردسازی فناوری‌نانو به استانداردسازی نانومواد که نانولوله‌های کربنی بخشی از این گستره وسیع ‏هستند مربوط می‌شود. ‏در حال حاضر در دنیا فعالیت بسیار گسترده‌ای روی استانداردسازی فناوری‌نانو در حال انجام است. این متن به گوشه‌ای از فعالیت ‏های کمیته‌های استانداردسازی و راهبردهای پیشنهادی و برنامه‌های مختلف بین‌المللی برای استانداردسازی فناوری‌نانو ‏ اشاره میکند.

  • سازگار کردن ذرات رس و ماتریس پلی‌پروپیلن برای تولید نانوکامپوزیت پلی پروپیلن

آلیاژ (Blend) پلی پروپیلن با نانوذرات رس سودمندی کرائی نوعی نانوکامپوزیت را بالا می‌برد. در مقایسه با کامپوزیت‌‌های معمولی، نانوکامپوزیت‌‌های پلیمر/سیلیکات (PLS)، بیشترین اثر تقویتی (Synergism) را به واسطه پراکندگی منظم این ذرات در بستر پلیمر و در یک مقیاس نانومتری، دارند. خواص این کامپوزیت‌ها، آنها را برای کاربردهایی نظیر قسمت‌‌های بیرونی اتومبیل‌ها و هواپیماها، مناسب و مطلوب می کند.
در بخش اخبار، آخرین تحولات و دستاوردهای پژوهشگران فناوری‌نانو در دو بخش اخبار مدیران و اخبار پژوهشگران جمعاً در۲۸ خبر ارائه شده است .
در بخش معرفی نیز دو گزارش، دو محصول تجاری، دو پتنت و دو کتاب درحوزه فناوری نانو معرفی شده اند.

برای اطلاع از نحوه اشتراک ماهنامه یا ارائه مقاله در شماره های آتی اینجا را ببینید.
برای دریافت متن کامل این شماره و شماره‌های پیشین اینجا را ببینید