آموزش نانو از طریق بازی‌های ویدئویی

استودیو بازی‌های پیشرفته کامپیوتری پلی‌گن(PlayGen) در طرحی مشترک با دفتر مشاوره جهانی فناوری‌نانو (ساینتیفیکا) دست به توسعه بازی آموزنده، جذاب و سه بعدی‌ای در زمینه علوم و فناوری نانو زده است. این بازی (Nanowars) که برای سنین ۱۲-۱۸ ساله طراحی شده، تجربه آموزشی جذابی است که مفاهیم اساسی فناوری‌نانو را به صورت کاربردهای عملی آن از میکروالکترونیک گرفته تا دارورسانی در دنیای واقعی آموزش می‌دهد.

استودیو بازی‌های پیشرفته رایانه‌ای پلی‌گن در طرحی مشترک با دفتر مشاوره جهانی فناوری‌نانو (ساینتیفیکا) دست به توسعه بازی آموزنده، جذاب و سه‌بعدی‌ای در زمینه علوم و فناوری‌نانو زده است. این بازی (Nanowars) که برای سنین ۱۲-۱۸ ساله طراحی شده، تجربه آموزشی جذابی است که مفاهیم اساسی فناوری‌نانو را به صورت کاربردهای عملی آن از میکروالکترونیک گرفته تا دارورسانی در دنیای واقعی آموزش می‌دهد.
این بازی از ژوئن ۲۰۰۷ در رایانه‌های شخصی خانگی قابل استفاده خواهد بود. این شرکت برای کسب اطمینان از مباحث علمی این بازی از دانشمندانی مثل پروفسور مارک ولاند (Mark Welland) ، رئیس مرکز نانوعلم دانشگاه کمبریج، پرفسور ریچارد جونز، مؤلف Soft Machines ازدانشگاه شفیلد، کمک گرفته است.
دراین بازی کسی که در حال بازی است با محیطی خیالی که به او اجازه یادگیری موضوعاتی مثل نحوه عملکرد نانوالکترونیک، ساخت و عامل‌دار کردن مولکول‌ها، تصویربرداری در مقیاس نانو، خودآرایی پایین به بالا و نانوداروها را می‌دهد، درگیر می‌شود.
در این بازی، شخص بازیکن باید دنیا را از ویران شدن به دست دکتر نویل و ارتش نانوماشینی و نانوموادی‌اش حفظ کند و در این میان چیزهایی راجع به دنیای واقعی فناوری‌نانو یاد می‌گیرد. قهرمان بازی که از سوی دکتر گودلو و همکارانش حمایت می‌شود، از تصویربرداری نانو، تولید نانوماشین‌ها، توسعه نانومواد و کوچک ساختن ماشین‌ها برای کوچک کردن قهرمان بازی تا ابعاد نانو کمک گرفته تا بتواند دکتر نویل را متوقف کرده، دنیا را نجات دهد.
Kam Memarzia، مدیر شرکت پلی‌گن، گفت: “ما بازی‌های هیجان‌آور مبتنی بر علم را توسعه می‌دهیم، زیرا معتقدیم که بازی‌های امروزی تا حد زیادی از قوانین موجود در جامعه و همچنین از توجه به یادگیری و درک محیط اطراف ما بسیار دورند. ”
Tim Harper، مدیر اجرایی ساینتیفیکا، گفت: ” همکاری‌ها و درگیرهای بیشتر ما در فناوری با تعداد زیادی از دانش‌آموختگان فیزیک، شیمی و مهندسی، ما را هر چه بیشتر به فعالیت در این زمینه (بازی نانو) سوق داد. ما از طریق همکاری با پلی‌گن امیدواریم تا بتوانیم فناوری‌نانو را هم به عنوان یک فناوری و هم یک سرگرمی معرفی کنیمٌ