بررسی ریسک فناوری‌نانو درآلمان

۲۷ آبان ۱۳۸۵- این تحقیق به دنبال شناسایی و ارزیابی ریسکهای بالقوه کاربردهای فناوری نانو در صنعت مواد غذایی وخوراکی، محصولات مصرفی و شیمیایی برای مصرف گنندگان است.

این تحقیق به دنبال شناسایی و ارزیابی ریسکهای بالقوه کاربردهای فناوری نانو در صنعت مواد غذایی وخوراکی، محصولات مصرفی و شیمیایی برای مصرف گنندگان است.
این تحقیق را مرکز میان‌رشته‌ای ریسک برای توسعه پایدار علم و فناوری (ZIRN) انجام خواهد داد و در آن نزدیک به صد کارشناس از سازمان‌های دولتی و غیر دولتی، صنعت و مراکز علمی مشارکت خواهند نمود. یکی از سؤالات این تحقیق مربوط به کاربردهای فعلی و آینده فناوری‌نانو و ریسک های بالقوه آن است.
برای ارائه اطلاعات دقیق‌تر به شهروندان، اطلاعات جمع‌آوری شده در این تحقیق، طی دو کارگاه مورد بحث و بررسی بیشتر قرار خواهند گرفت. همچنین، مطابق گزارش NanoForum، مؤسسه ارزیابی ریسک دولت فدرال (BfR) ، دانشگاه Stuttgart را مسئول بررسی ریسک کاربردهای فناوری‌نانو در صنعت مواد غذایی، وسایل آرایش و دیگر کالاهای مصرفی نموده است.
تاکنون فناوری‌نانو در صنعت مواد غذایی و نوشیدنی تأثیر کمی داشته است. یکی از دلایل این امر ترس مصرف‌کنندگان از تأثیر ریسک های ناشناخته این فناوری بر سلامت آنهاست. شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی اظهار می‌کنند، فناوری‌نانو در برگیرنده فرصت بزرگی برای ارائه محصولات جدید به بازار است. تحقیقاتی شبیه آنچه در آلمان انجام خواهند شد ممکن است باعث افزایش و یا کاهش ترس مصرف‌کنندگان نسبت به کاربردهای این فناوری شود؛ البته این امر به یافته‌های تحقیقات بستگی دارد. بر اساس این نتایج، ممکن است مقررات جدیدی برای بخش صنعت مواد غذایی تدوین گردد.