استفاده از نانولوله‌های کربنی در ساخت CMOS

شرکت نانوفناوری نانترو (Nantro) که از نانولوله‌های کربنی برای توسعه نسل بعدی نیمه‌هادی‌ها استفاده می‌کند، توانسته تمامی موانع اصلی موجود بر سر راه بکارگیری نانولوله‌های کربنی برای استفاده انبوه این مواد برای پوشش‌های ساخت نیمه‌هادی را مرتفع سازد. گفته می‌شود که نانوله‌ها وعده بزرگ آینده برای نیمه‌هادی‌ها هستند.

شرکت نانوفناوری نانترو (Nantro) که از نانولولههای کربنی برای توسعه نسل بعدی نیمههادیها استفاده میکند، توانسته تمامی موانع اصلی موجود بر سر راه بکارگیری نانولولههای کربنی برای استفاده انبوه این مواد برای پوششهای ساخت نیمههادی را مرتفع سازد. گفته میشود که نانولهها وعده بزرگ آینده برای نیمههادیها هستند.
اما بیشتر متخصصان پیش‌بینی کرده بودند که تا مناسب سازی این مواد و بکارگیری آنها یک یا دو دهه فاصله خواهد بود. این عقیده در نتیجه موانع پیشینی است که بر سر راه بکارگیری این دسته از مواد وجود داشت، که از آن جمله می‌توان به ناتوانی پیشین آنها برای قرار گیری مطمئن در سرتاسر ویفرهای سیلیکونی و همچنین ناخالصی آمیخته با نانولوله‌های کربنی که در گذشته موجب ناسازگاری مواد نانولوله‌ای با پوشش‌های نیمه‌هادی می‌شد، اشار کرد.
نانترو راهی مطمئن برای قرار دادن نانولوله‌های کربنی در مقیاس بزرگ ایجاد کرده و آن رفتار کردن (treating) با آنها بعنوان پوشش‌هایی است که می‌توانند با روش‌هایی مانند spin-coating ایجاد شده و سپس با بکارگیری لیتوگرافی و قلم‌زنی (etching) الگوسازی شوند.
همچنین این شرکت روشی برای خالص‌سازی نانولوله‌های کربنی در حد استاندارد ( شامل کمتر از ۲۵ جز ناخالصی فلزی در هر میلیارد) ابداع کرده است. با این نوع‌آوری‌ها نانترو بعنوان اولین شرکت در جهان برای معرفی و بکارگیری نانولوله‌های کربنی در تولید انبوه پوشش‌های نیمه‌هادی شناخته شد.
این شرکت در حال توسعه NRAM(TM)است که حافظه‌ای غیر فرار با چگالی بالا و دسترسی تصادفی می‌باشد. NRAM(TM) یک ” حافظه فراگیر ” است و بعنوان جایگزینی برای فرم‌های دیگر ذخیره‌سازی مانند DRAM ، SRAM و حافظه فلش مطرح شده است. سود حاصل از NRAM(TM) چنانچه به جای حافظه‌های درون کاربردهایی مانند تلفن‌های همراه، پخش‌کننده‌های MP3 ، دوربین‌های دیجیتال و PDA ها و همچنین کاربردهای شبکه‌ای قرار بگیرد، به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید. همچنین کامپیوترها با این حافظه به دلیل ویژگی روشن‌شدن لحظه‌ای (instant-on)، که در آن زمان بارگذاری اولیه (initialization) در هنگام روشن شدن کامپیوتر قابل حذف است، قدرتمندتر خواهند شد. این حافظه‌ها می‌توانند هم بعنوان ابزاری stand-alone و هم حافظه ادغامی در دستگا‌ه‌هایی با کاربردهای خاص مانند ASIC و میکروکنترلرها بکار برده شوند.
گریگ شمیرجل (Greg Schemergel) از سهامداران نانترو اعلام می‌کند: امروز نانترو دنباله کاملی از راه‌حل‌های مورد نیاز برای بکارگیری نانولوله‌های کربنی در تولید انبوه ایجاد کرده و این ادعا هر روزه نه در تئوری بلکه در عمل نیز در حال اثبات است.در حال حاضر فرمولاسیون نانولوله‌های کربنی ما در CMOS و پردازش‌ آنها برای بکارگیری مطمئن در سرتاسر ویفرهای سیلیکونی ۲۰۰ میلی‌متری در حال استفاده بوده و توسعه NRAM های ما به خوبی تولیدات دیگر مبتنی بر نانولوله‌های کربنی در شرکت‌های دیگر در حال توسعه است.”