افزایش توجه شرکت‌های خودروسازی به فناوری نانو

بخش‌های R&D شرکت‌های خودروسازی به دنبال توسعه عناصر سبک‌تر و مستحکم‌تر مانند کامپوزیت‌های پلاستیک، با استفاده از فناوری نانو می‌باشند. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۵، ۷۰% عناصر تشکیل دهنده خودرو مبتنی بر فناوری نانو باشند.

پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده بسیاری از عناصر تشکیل‌دهنده صنعت خودرو از فناوری‌نانو استفاده نمایند. کاهش وزن خودرو، بهینه‌سازی سوخت و ارتقای عملکرد عناصر تشکیل‌دهنده خودرو، مانند رنگ‌های ضدخش، لاستیک‌های ضدسایش و. . . از جمله کاربردهای‌ فناوری‌نانو در خودروسازی است.
اهمیت کاربرد الکترونیک در خودروسازی افزایش بیشتری خواهد یافت و صنعت خودرو باعث ایجاد نوآوری‌های بنیادی در حوزه نانوالکترونیک خواهد شد. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۵، ۷۰ درصد از عناصر تشکیل‌دهنده خودرو مبتنی بر فناوری‌نانو باشد.
بخش‌های R&D شرکت‌های خودروسازی به دنبال توسعه عناصر سبک‌تر و مستحکم‌تری مانند کامپوزیت‌های پلاستیک، با استفاده از فناوری‌نانو هستند. با استفاده از نانوذرات در این پلاستیک‌ها وزن آنها کاهش و استحکام آنها افزایش می‌یابد. محققان با استفاده از فناوری‌نانو چدن‌های آلومینیومی مستحکم‌تر و با کارایی‌ بالاتری برای قطعات تشکیل‌دهنده موتور می‌سازند. رنگ‌ها و شیشه‌هایی که مانع عبور اشعه مادون قرمز خورشید شده و خود تمیز شونده‌اند، در حال توسعه است.
اخیراً شرکت فورد اعلام کرده است که تحقیقات خود را در حوزه فناوری‌نانو با همکاری دانشگاه بویینگ و نورث وسترن، برای توسعه فلزات سبک و مواد پلاستیکی مستحکم‌تر توسعه خواهد داد.
ابزار Local Electrode Atom Probe که به وسیله دانشگاه نورث وسترن توسعه یافته است، شرکت‌هایی همانند فورد و بویینگ را قادر می‌سازد تا زمان تجزیه و تحلیل ساخت مولکولی فلزات و پلاستیک‌ها را به نصف کاهش داده، روش‌هایی برای ساخت عناصر مستحکم‌تر، سبک‌تر و پایدارتر ایجاد نماید.
همچنین شرکت فورد در حال توسعه نانوسیالاتی است که نانوذرات را در مایعات مورد استفاده در خودرو، مانند روغن موتور، مورد استفاده قرار می‌دهد. محققان شرکت فورد دریافته‌اند که اضافه کردن نانوذرات به این مایعات باعث کاهش اصطکاک و افزایش رسانایی حرارتی آنها می‌گردد که این دو باعث می‌شوند تا مایع در درجه حرارت پایین‌‌تری عمل نماید. از آنجایی که فناوری‌نانو می‌تواند دامنه گسترده‌ای از عناصر و کارکردها را تحت تأثیر قرار دهد، توان برآورده ساختن انتظارات مورد نظر مشتریان در مورد عمکرد، کیفیت و آسایش خودرو را نیز دارد.