اولین دستگاه STM ساخت داخل رونمایی شد

در سومین گردهمایی مدیران شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو که در روز شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۸۶ برگزار گردید اولین دستگاه STM ساخت داخل رونمایی شد. آقای دکتر سرکار به عنوان مدیر مرکز و آقای دکتر صابر به عنوان مدیر پروژه هر دو از مرکز تحقیقات علوم و تکنولوژی در پزشکی راهبری این پروژه را بر عهده داشتند…

در سومین گردهمایی مدیران شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو که در روز شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۸۶ برگزار گردید اولین دستگاه STM ساخت داخل رونمایی شد.
این دستگاه که با نام تجاری “نما” تولید شده است، به عنوان یک میکروسکوپ تونلی روبشی پیشرفته در تمامی مراحل از طراحی تا ساخت, مولود توانمندی یک تیم ایرانی و نمونه افتخارآمیزی از بومی‌سازی فناوری تجهیزات آزمایشگاهی می‌باشد.
این میکروسکوپ توانمندی ارائه تصاویر دو و سه بعدی در ابعاد نانومتر را دارد و از نظر برخی مشخصات فنی منحصر به فرد می‌باشد. رزولوشن XY برابر ۰٫۱۲ نانومتر و رزولوشن Z برابر ۰٫۰۴۵ نانومتر که در حالت زوم هر دو دقت مذکور به ۰,۱ مقدار ذکر شده تقلیل می‌یابند. ناحیه اسکن ۸×۸ میکرومتر مربع و بیشترین جابه‌جایی Z معادل ۳۰۰۰ نانومتر می‌باشد. این در حالیست که رزولوشن جریان ست پوئینت معادل ۱٫۵ پیکوآمپر می‌باشد.
این دستگاه با حمایت شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو در مقیاس تجاری تولید شده و علی‌رغم این که ساخت نمونه اول آن یک سال پیش به اتمام رسیده بود, برای ایجاد توانمندی کامل تولید و ورود به بازار، این فعالیت تا ساخت ۵ دستگاه و ایجاد توانمندی صادرات ادامه یافت. ساخت دستگاه STM در راستای تکمیل زیرساخت آزمایشگاهی کشور برای تولید ثروت از فناوری نانو انجام شده و شروعی برای ساخت تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز می‌باشد.